Tidligt bekendtskab med dagtilbud afgørende

DEBAT: Børn fra dårligt stillede familier skal tidligt i institution. Her kan pædagogerne yde støtte til børnenes udvikling og dermed bryde den sociale arv, skriver Henning Pedersen, formand for BUPL.

Af Henning Pedersen
Formand for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL)

Hvad er det vigtigste valg i ens liv? Hvis man kunne vælge forældre, tror jeg, det ville være det vigtigste. Men når man nu ikke kan vælge, er en tidlig professionel indsats afgørende for de børn, der har været mindre heldige med de forældre, de har fået.

En af de mest effektive måder at mindske betydningen af den sociale baggrund for udsatte børn er, at de kommer tidligt i institution. Det sikrer, at de udviklingsmuligheder, som børnene har, bliver bragt i spil, mens de er mest modtagelige.

Desværre sker det ikke i dag. Der er nemlig flere socialt dårligt stillede børn, det vil sige børn fra familier med lav indkomst og ingen eller kort uddannelse, der slet ikke tager imod et tilbud, end socialt velstillede børn. Samtidigt kommer flere af disse udsatte børn oftere i dagpleje. Det betyder, at alt for mange socialt dårligt stillede børn først kommer i institution, når de fylder tre år.

Pædagoger kan klæde børnene på
Jo, selvfølgelig er der nogle enkelte børn, der får et institutionspålæg på grund af massive sociale problemer, men de 15 - 20 procent af alle børn, som bare er født på en forkert adresse, og som har brug for en pædagogisk indsats til systematisk at støtte deres udvikling, får den ikke.

Det til trods for at forskere som Gøsta Esping Andersen har påvist, at socialt udsatte børn klarer sig bedre senere i livet, når de har gået i vuggestue, frem for hvis de har fået andre pasningstilbud i de tidligste år.

Pædagoger i vuggestuer og integrerede institutioner kan støtte disse børn i at blive aktive, lære at deltage i fællesskaber med andre børn og dermed støttes til at udvikle deres sociale kompetencer og lette overgangen til skolen. For slet ikke at tale om, at børnene får muligheden for at udvikle et mere nuanceret og bredere funderet sprog, end deres forældre derhjemme kan støtte dem i.

Konklusion er, at vi skal sikre, at netop disse børn kommer i institution, fra de er 1 år. Institutioner, hvor der er pædagoger, der kan yde en kvalificeret støtte til børnenes udvikling, og pædagoger, som også kan støtte forældrene i at støtte deres børns udvikling, så de kan få bedre muligheder, end vi giver dem i dag.

 

Forrige artikel DH: Inklusionsproblemet i skolerne skal løses nu DH: Inklusionsproblemet i skolerne skal løses nu Næste artikel Indsats bør starte allerede i dagtilbud