Nærhed er ikke lig med kvalitet

DEBAT: KL går helt galt i byen, når organisationen fremhæver nærhed som et afgørende kriterium for kvaliteten i anbringelserne, lyder det fra Jon Krog, chefkonsulent i Selveje Danmark.

Af Jon Krog
Chefkonsulent, Selveje Danmark

Med aftalen om fremtidens socialtilsyn har Folketingets partier taget et stort skridt i retning af at løse en række af de problemer, der har været på socialområdet. Det gælder et styrket fokus på faglighed og kvalitet i det socialpædagogiske arbejde, muligheden for, at organisationer kan udvikle sig, en ligestilling af offentlige og ikke-offentlige tilbud og etableringen af et ensartet tilsyn med høj faglighed.
 
Det er også en modig aftale, der lægger op til en markant ændring, nemlig at tilsynet flyttes fra den enkelte kommune til fem tilsynsenheder.
 
Alle, der beskæftiger sig med socialområdet, hvad enten der er tale om arbejde med voksne eller børn, burde have en fælles interesse i, at aftalen og aftalens intentioner om styrket kvalitet gennemføres i videst muligt omfang.
 
Trist, at aftalen kritiseres
Det er derfor bemærkelsesværdigt, at Kommunernes Landsforening (KL) i et debatindlæg i Altinget.dk nu kritiserer aftalen med et synspunkt om, at den vil gå ud over nærheden og kvaliteten.

For Selveje Danmark er nærhed i mange tilfælde relevant. Det er det blandt andet i de situationer, hvor den enkelte borger i sit daglige liv har behov for at kunne komme i kontakt med andre mennesker. Men i forhold til det tilsyn, der skal sikre kvaliteten i de enkelte tilbud, viger det helt for ønsket om et tilsyn af en høj og ensartet kvalitet. Nærhed er simpelthen ikke altid et relevant kriterium.
 
Selveje Danmark havde oprindeligt ønsket, at tilsynet med socialpædagogiske tilbud helt skulle fjernes fra kommunerne. Nu blev det ikke sådan, og det tager vi til efterretning. Vi vil derfor ikke klynke, men i stedet med det nye udgangspunkt arbejde sammen med alle parter på området for, at det fælles mål om kvalitet i alle tilbud, offentlige eller ikke-offentlige, opnås.
 
Reformens akilleshæl
Reformens akilleshæl er ikke, som KL siger det; at tilsynet placeres i fem kommuner. Nej, reformens akilleshæl er kvalitet i tilsynet – er den kvalitet ikke til stede, bliver det vanskeligt at leve op til aftalens ambitioner.

Derfor er det vigtigt hurtigt at få peget på, ikke blot de fem kommuner, der skal påtage sig opgaven som socialtilsyn, men også at få prikket nøglemedarbejderne på skulderen og derved sikre, at de fagligt dygtige tilsynsmedarbejdere ikke forsvinder, inden det nye tilsyn er på plads.
 
Hertil kommer den helt overordnede akilleshæl, der handler om, at nogen tror eller håber, at tilsynsreformen fra den ene dag til den anden kan løse alle problemer. Det kan den ikke. Men reformen er det kort, vi har manglet. Et kort, vi i fællesskab kan navigere efter i arbejdet på at må målet.

Forrige artikel Danner: Forebyg kærestevold og spar penge Danner: Forebyg kærestevold og spar penge Næste artikel Ikke nok kun at styrke tilsynet