Transportminister vil ikke privatisere DSB

JERNBANE: Transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil ikke privatisere DSB. Det er ellers en del af Venstres jernbane-strategi, som netop er blevet vedtaget. Oppositionen glæder sig over ministerens melding.

Der er ingen planer om at privatisere DSB.
Det var den klare melding fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), da han torsdag var i samråd i Folketingets Trafikudvalg. Dermed går ministeren stik imod det oplæg om fremtidens jernbane, som Venstres folketingsgruppe for få uger siden vedtog.

"Jeg har ingen planer om at lægge op til en privatisering i den nærmeste fremtid. Jeg vil gerne give DSB gode muligheder for nytænkning og udvikling inden for togdriften, men det skal ske inden for rammerne af en statsejet virksomhed," slog ministeren fast, inden han fortsatte:

"Det kan dog ikke afvises at et frasalg af dele af virksomheden kan komme på tale, men en egentlig privatisering er ikke en realistisk mulighed inden for de næste år."

Den melding afviger markant fra strategi-oplægget 'På sporet af fremtiden tog', som Venstres folketingsgruppe vedtog i slutningen af september. I dette oplæg står, at:
"Venstre ønsker, at DSB i fremtiden får frihed til at udvikle sig som en betydningsfuld togoperatør såvel i herhjemme som i udlandet. Får at nå dette mål er det nødvendig at privatisere DSB, så det ikke længere staten, der ejer virksomheden. Endemålet er fuld privatisering og salg af DSB senest i 2022."

Flere ordførere ville på samrådet høre, hvad Hans Christian Schmidt mener om Venstres oplæg, men det undgik han at svare på.
"Jeg er beæret, når folketingsgrupperne behandler mit område. Det nyder jeg, for det betyder, at der er fokus på området," nøjes han med at sige.

Samrådet var indkaldt af SF's trafikordfører, Anne Baastrup, og hun var efterfølgende tilfreds med ministerens svar.
"Der er absurd, at Venstre er så uenige, men jeg er tilfreds med ministerens melding om, at DSB ikke skal privatiseres. Det er meget vigtigt, at der kommer ro om DSB, for vi har store udfordringer med nye skinner, signaler og den nye bane til Ringsted. Derfor er det ikke tiden til store udbudsrunder," siger hun.

Også Socialdemokraterne var tilfredse med ministens melding

Opbakning til at udskille stationer
Transportministeren vil i efteråret fremlægge en strategi for fremtidens jernbane, som derefter skal drøftes med parterne bag trafikforliget. Her vil ministeren foreslå at ændre på organisationen af stationerne for at skabe en mere klar og gennemskuelig fordeling af ansvaret.

"For at opnå øget fokus på bedre tilgængelighed, så skal stationerne snarest muligt udskilles som et separat selskab - indtil videre inden for rammerne af DSB," sagde ministeren og understregede, at han ikke har aktuelle planer om at sælge stationerne fra.

Forslaget om at udskille stationerne i et selskab bakkes umiddelbart op ag både S og SF, men begge partier understreger, at staten også fremover skal eje stationerne.

"Vi støtter, at der kommer mere klarhed over, hvem der varetager hvilke opgaver. Men vi er meget optaget af, at hele rejsen hænger sammen fra man ankommer til stationen, køber billet, stiger på og stiger af igen. Derfor er det vigtigt for os, stationerne stadig er forankret i DSB. Sådan mener vi, at man sikrer den bedste service," siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

Forrige artikel Kommissionen fremlægger EU-skat Næste artikel En uge i miljøets tegn En uge i miljøets tegn