Sådan bliver togtrafikken forandret med ny politisk aftale

DOKUMENTATION: S-togdriften skal privatiseres, og togene bliver førerløse. Her er hovedpunkterne i regeringens aftale med DF og R om togtrafikken i hovedstadsområdet.

S-togene i hovedstadsområdet skal fremover køre uden fører. Private skal stå for driften af S-togtrafikken.

Og togtrafikken på Kystbanen i Nordsjælland og over Øresundsbroen skal adskilles, så forsinkelser i Sverige ikke længere betyder, at folk må vente forgæves på togperronen i Rungsted og Humlebæk.

Det er hovedpunkterne i den politiske aftale, som regeringen netop har indgået med Dansk Folkeparti og Radikale.

Partierne har givet hinanden håndslag på, at 68 procent af DSB’s samlede passagerantal skal udbydes til private aktører.

"Det er positivt, fordi vi så kan bygge videre på de rigtig gode erfaringer, vi har med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik, hvor der er høj punktlighed og høj kundetilfredshed," siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ved et pressemøde onsdag formiddag.

Han lover, at aftalen vil give bedre og billigere togtrafik.

Førerløse tog først indfaset i 2036
Ændringerne skal give mulighed for op til 13 millioner flere S-togsrejsende, siger ministeren.

Hvis man organiserer S-togdriften på samme måde som metroen, kan der køres op til 24 procent flere tog end i dag. Og det bliver langt billigere at have S-tog uden førere.

"Med automatisk drift kan vi sikre, at S-togdriften bliver væsentligt billigere i fremtiden, og det giver mulighed for at køre flere afgange til gavn for kunderne," siger Ole Birk Olesen.

Ifølge ministeriets faktaark skal de første test af førerløse tog ske på strækningen Hellerup–Ny Ellebjerg. Og formentlig først i 2036 vil alle de øvrige linjer på S-banen være lagt om til automatisk drift. Det er den periode, hvor det er planlagt at udfase de nuværende S-tog.

For mange forsinkelser på Kystbanen
Aftalen er, at S-togdriften skal organiseres i form af et offentligt-privat partnerskab med ansvar for både drift og infrastruktur. Hele S-togdriften skal udbydes i én samlet pakke.

Hvordan den præcise organisering skal være, tager aftaleparterne stilling til ud fra en analyse, som bliver færdig i det kommende år.

Endelig nævner ministeren, at der skal gøres noget ved de mange forsinkelser, som passagerer på Øresundsforbindelsen og Kystbanen oplever.

"Vi adskiller de to trafiksystemer, så vi kan få flere tog til tiden. Togtrafikken over Øresund har bidraget til ringe punktlighed," siger Ole Birk Olesen (LA).

Forrige artikel EU-lande enige om midlertidigt stop for ålefiskeri EU-lande enige om midlertidigt stop for ålefiskeri Næste artikel Ny kommission skal granske ytringsfriheden: Se medlemmerne her Ny kommission skal granske ytringsfriheden: Se medlemmerne her