Regeringen vil tættere på Afrika, men samtidig lukker Danmark ambassaden i Tanzania

SVM-regeringen har netop fremlagt ny strategi om stærkere partnerskaber med afrikanske lande, og samtidig er Danmark ved at lukke sin ambassade i Tanzania. Hverken udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) eller hans ministerium vil svare på, hvordan det hænger sammen.

"Vi (har red.) brug for at danne nye, ligeværdige partnerskaber med lande uden for Vesten – især i Afrika". 

Sådan sagde udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) i sidste uge, da han fremlagde SVM-regeringens nye udenrigspolitiske strategi. 

Men mens ét af regeringens hovedpunkter i den nye strategi er at opbygge nye alliancer med blandt andre afrikanske lande, er udenrigstjenestens folk i Dar es Salaam ved at lukke den danske ambassade i Tanzania ned. Lukningen blev besluttet af den tidligere S-regering og skal eksekveres i 2024. 

Beslutningen virker paradoksal set i lyset af den nye strategi, mener eksperter. 

“Danmark er en kendt aktør i Tanzania, fordi vi har været der så længe. Så meget desto mere står lukningen i kontrast til den nye udenrigspolitiske ambition,” siger Martin Marcussen, der er professor i statskundskab ved København Universitet.  

“Tanzania er et centralt land, som både er vigtig i kredsen af lande i Østafrika og samtidig medlem af Southern African Development Community, SADC. Hvis ikke vi er i Tanzania, er Danmark næsten ikke til stede i det sydlige Afrika,” siger Rasmus Hundsbæk Pedersen, der er seniorforsker ved Diis. 

Ambitionen om at lytte mere kræver tilstedeværelse 

Lukningen af ambassaden blev meldt ud i 2021 under den daværende S-regering som et led i en omlægning af udenrigstjenesten, der blandt andet skulle understøtte arbejdet med den udviklingspolitiske strategi, som fokuserede på skrøbelige lande og migration.  

Siden har ambassaden i Dar es Salaam arbejdet med afviklingen af landeprogrammet og ambassaden, som lukker i 2024.  

Rasmus Hundsbæk Pedersen mener, at der er brug for at se på, hvilke kriterier der er med til afgøre, hvor Danmark har ambassader.  

“Når ministeren siger, at Danmark skal have en større rolle i den geopolitiske konkurrence med Kina og andre autoritære regimer, må man sætte sig ned og lave en analyse af, hvor det er smart at være til stede,” siger han. 

Ifølge Martin Marcussen er det for sent at ændre beslutningen om lukningen af ambassaden i Tanzania.  

“Men der er andre centrale lande, man bør overveje at investere i med udsendte medarbejdere og ambassadørboliger,” siger han og fortsætter:  

“Vores engagement i Afrika har været karakteriseret af udviklingshjælp og ønsket om at bremse migrationsstrømme. Men vi skal forstå, at Afrika er blevet en politisk spiller. Lars Løkkes ambition om at lytte mere kræver, at vi er fysisk til stede.” 

En styrket udenrigstjeneste 

Hverken udenrigsministeren eller Udenrigsministeriet har ønsket at svare på, hvordan ambassadelukningen hænger sammen med ambitionen om at skabe alliancer med lande på det afrikanske kontinent. 

I den nye udenrigspolitiske strategi står der, at udenrigstjenesten skal styrkes, og det fremgår også af regeringsgrundlaget. Men regeringen har endnu ikke fremlagt nogen plan for, hvordan og hvor den skal styrkes. 

I Radikale Venstre kalder udenrigs- og udviklingsordfører Christian Friis Bach lukningen af ambassaden i Tanzania ærgerlig.  

“Men hvis det er et varsel om, at vi i højere grad vil føre vores internationale samarbejde gennem EU, kan der godt komme noget fornuftigt ud af det,” siger han forklarer, at det blandt andet kan være ved at udstationere danskere til EU-ambassaderne og understøtte EU’s budgetstøtte til udviklingslandene.  

“Men det skal prioriteres, og der skal sættes penge og personer af, til at styrke engagementet i Afrika,” siger han.  

X, y og z-løsninger 

Martin Marcussen anerkender, at der er mange måder at skabe alliancer og partnerskaber på, uden det kræver en ambassade i det givne land.  

Øget tilstedeværelse gennem EU’s repræsentationer er en måde. Men han nævner også “rejsende ambassadører”, politisk udpegede ambassadører inden for specifikke områder som allerede findes på klima og tech, eller at man sideakkrediterer ambassadører i andre lande, som dermed får ansvaret for flere lande. 

“Men det er x, y og z-løsninger, sammenlignet med den a-løsning det er at have en ambassade,” siger han.

{{toplink}}

Forrige artikel S-politikere gør op med Heunickes ønske om forbud mod salg af alkohol til unge under 18 år  S-politikere gør op med Heunickes ønske om forbud mod salg af alkohol til unge under 18 år Næste artikel V og LA i ideologisk strid om måltal for topledelser: V og LA i ideologisk strid om måltal for topledelser: "Det har aldrig været liberalt"