Oppositionspartier ønsker ny CO2-afgift

CO2: Oppositionspolitikere vil ikke kun komme med ideer til at bruge penge, når en ny energiaftale skal forhandles. Forslaget om, at de grønne EU-lande skal indføre en fast afgift på CO2-udledning kommer også med.

Regeringen kommer ikke kun til at skulle lægge ører til oppositionspolitikernes ønskeliste om at bruge penge, når en ny energiaftale senere på året skal forhandles. Der vil også komme mindst et forslag, der reelt kan være med til at kradse penge ind.

For ideen om en ny CO2-afgift, der skal sikre en minimumspris for at forurene, vinder opbakning hos flere oppositionspartier, som vil have forslaget med ind til forhandlingsbordet.

”Det er absolut noget, som bør spille en rolle i energiforhandlingerne. Og det bliver noget, vi kommer til at tage med,” siger Radikales finansordfører og tidligere klima- og energiminister, Martin Lidegaard.

Desperation bag forslag
Forslaget om en ny CO2-afgift kommer oprindeligt fra Dansk Energi og skal ses som ”desperation” over, at de europæiske tiltag for at få strammet CO2-kvotesystemet ikke har fået CO2-priserne til at stige.

Siden 2011 har prisen på en kvote med retten til at udlede et ton CO2 ligget under 10 euro. De seneste to år har prisen svinget mellem fire og otte euro per ton. Men det er ikke nok til at give elselskaber og industrier incitament til omstillingen væk fra klimabelastende fossile brændsler, lyder det fra Dansk Energi.

Derfor er konklusionen fra brancheforeningen, at man ovenpå 10 års erfaring må se i øjnene at der ikke kan skabes EU-enighed om et kvotesystem, der skubber på en grøn omstilling. Vesteuropæiske lande med klimaambitioner bør i stedet gå sammen om en fast skat på CO2-udledningerne, mener Dansk Energi.

SF og EL: Oplagt at se på
Og i SF deler man vurderingen af, at det kan være en farbar vej at gå. Partiformand, Pia Olsen Dyhr, fastholder, at Danmark stadig skal arbejde hårdt for at få fikset kvotesystemet. Men at det derudover er ”rigtig interessant” at se nærmere på den model som englænderne allerede har, hvor afgiften afhænger af, hvor høj CO2-kvoteprisen er. Altså en slags bundpris for at forurene.

”Det er oplagt at tage det her med i energiforhandligerne. Jeg synes det er helt oplagt, at vi går sammen med en række EU-lande og får set på det her,” siger Pia Olsen Dyhr.

Også Enhedslisten er positive over for at indføre en ny CO2-afgift, og mener, det ligger helt i tråd med energiaftalen fra 2012 – hvor der var et politisk ønske om indføre en afgift på biomasse, som sidenhen blev droppet.

”I forhandlingerne bliver vi nok hurtigt enige om, at det store mål på sigt er at udbygge til 100 procent vedvarende energi – men den ømme tå bliver, hvilke virkmider, vi skal bruge, og hvor meget økonomi, vil vi bruge. En fast og bred CO2-afgift kunne være med til at enderne kan mødes,” siger Enhedslistens energiordfører Søren Egge Rasmussen.

Frygter ikke for erhvervsliv
Han peger på, at kan der opstå et regionalt samarbejde i Europa om at indføre en minimumspris for at forurene, så vil det afhjælpe det skrantende EU-kvotestem, så der kommer et mere klart incitament til at spare på energien og investere grønt, og samtidig vil det give en nyttig finansiering, som landene kan bruge.

Ifølge energiminister Lars Chr. Lilleholt (V) er forslaget dog ikke bare rosenrødt. Han frygter det vil gå ud over dansk konkurrenceevne.

”Jeg kan være bekymret for, at forslag, der indebærer, at kun nogle lande – og ikke alle EU-lande – indfører nye CO2-afgifter, i praksis vil betyde, at der opstår ulige konkurrencevilkår mellem de europæiske virksomheder," som Lilleholt sagde til Altinget i sidste uge.

 

Læs hele artiklen med interview med Martin Lidegaard på Altinget Energi og Klima her.

Forrige artikel Bredt flertal erstatter skandaleramt IC4 med nye eltog til 11 milliarder Bredt flertal erstatter skandaleramt IC4 med nye eltog til 11 milliarder Næste artikel Folkemødet går internationalt: Nu skal sydkoreanerne også til demokratifest Folkemødet går internationalt: Nu skal sydkoreanerne også til demokratifest