Teatre vil være bæredygtige: "Vi har rigtig mange ting, som vi smider væk, når vi er færdige med en forestilling"

Dansk Teater har sammen med organisationen Bæredygtig Scenekunst NU lavet en handleplan for, hvordan landets teatre bliver mere bæredygtige. Aarhus Teater har arbejdet med det i fire år: "Det er ikke bare en dråbe i havet," siger direktør.

Store kulisser, energisugende scenelamper og flotte kostumer.

Teaterforestillinger er ikke ligefrem bæredygtige per definition. Derfor er der brug for omstilling i scenekunstbranchen.

Det mener Aarhus Teater, som er blandt underskriverne på et nyt initiativ “En fremtid med bæredygtig scenekunst”, der er opstået i samarbejde mellem Dansk Teater og Bæredygtig Scenekunst NU. 

“Der er ikke nogen tvivl om, at vi alle bliver nødt til at gøre noget for at få et mere bæredygtigt samfund. Vi kan ikke nøjes med bare at fortælle andre, hvordan de skal gøre det. Vi skal også selv gøre det,” siger Allan Aagaard, der er direktør for Aarhus Teater. 

Hos Aarhus Teater har man siden 2017 arbejdet med en strategiplan for, hvordan teatret kan blive mere bæredygtigt. Ifølge deres direktør, Allan Aagard, er de startet med “de lavthængende frugter” som for eksempel affaldssortering, udskiftning af plastikflasker og skift fra lamper til LED-belysning.

Nu har de også skrevet under på “en fremtid med bæredygtig scenekunst”. Og selvom man ikke er forpligtet til at efterleve initiativets handlingsplan, mener Allan Aagard at underskriften har betydning.

“Det er et signal til både kolleger og omverdenen om, at vi arbejder i en bæredygtig retning. Det siver ned oppefra, når vi viser, at ledelsen har fokus på bæredygtighed.” 

Et stort ønske i scenekunstbranchen

Initiativet ”En fremtid med bæredygtig scenekunst” giver overblik over en række redskaber og guides til, hvordan teatre kan øge bæredygtigheden på forskellige områder. Hvis man som teater underskriver initiativet, opfordres man til at udvælge fem konkrete handlingspunkter, som man vil arbejde med.

"Fra scenekunstbranchen er der et stort ønske om at prioritere arbejdet med den grønne omstilling endnu højere. Vi oplever, at der allerede er mange vigtige tiltag og gode ideer på tværs af landets teatre," udtaler Jeppe Bo Rasmussen, politisk seniorrådgiver i Dansk Teater, i en pressemeddelelse.

Det er ifølge Jacob Teglgaard, der er stifter og leder af Bæredygtig Scenekunst NU, utroligt vigtigt, at landets teatre bidrager til den grønne omstilling. Ikke mindst fordi det også har en effekt udadtil.

“Kunst og kultur er det, der limer os sammen som samfund. Det præsenterer nye ideer og visioner i hovedet på publikum. Hvis man som kulturbranche forstår at udnytte det potentiale til at præsenterer nye visioner, så kan man virkelig rykke en samfund,” siger Jacob Teglgaard.

En struktureret handleplan for landets teatre

Det nye initiativ er ifølge skaberne bag en måde at strukturere og organisere teatrenes arbejde med at blive mere bæredygtige.

Jacob Teglgaard oplever nemlig, at der er mange inden for scenekunstbranchen, der går meget op i at arbejde mere klimavenligt. Men de mangler redskaberne til at gøre det i praksis, mener han.

“Det handler om at gøre det så konkret og så praktisk som overhovedet muligt,” siger han og tilføjer:

“Nu kan vi sammen med Dansk Teater lave en form for ensretning og harmonisering i den måde, vi kan yde hjælp til teatrene på. Det har en stor betydning.”

Jacob Teglgaard fremhæver også, at der er en større tanke bag beslutningen om, at man som teater skal underskrive en erklæring, hvis man vil tage del i initiativet.

“Det er vigtigt, at alle føler engagement, og alle tager ejerskab for processen, for ellers kommer det ikke til at virke,” siger han.

Scenografi skal genanvendes

Når der skal sættes skub i den grønne omstilling hos landets teatre, er det især relevant at kigge på, hvordan de arbejder med scenografi. Her har man nemlig at gøre med et stort klimaaftryk, påpeger Jacob Teglgaard.

Hos Aarhus Teater har man da også vendt blikket denne retning. Her har deres scenografer ifølge Allan Aagaard fokus på at mindske købet af nye materialer og sikre, at det, de køber, er genbrugeligt.

“Når man begynder at regne på, hvor mange materialer der bliver købt i hele scenekunstbranchen, er det for flere hundrede millioner om året. Så det er ikke bare en dråbe i havet,” siger Allan Aagard.

Det næste projekt på det klimavenlige tegnebræt hos Aarhus Teater handler om, hvordan man kan bruge scenografi på en mere bæredygtig måde.

Allan Aagard kalder det “Projekt Fælles Lager”, og ideen er, at man laver et fælles lager for en række teatre med ting, der er til overs efter en forestilling.

“Vi har rigtig mange ting, som vi smider væk, når vi er færdige med en forestilling. Det her kunne være en god måde at genbruge det i stedet for,” siger han.

Første skridt i en lang proces

Der er dog lang vej endnu, før vi befinder os et sted, hvor alle landets teatre stolt kan sige, at de arbejder bæredygtigt. Derfor skal “en fremtid med bæredygtig scenekunst” heller ikke ses som den endegyldige vej til grøn omstilling inden for scenekunsten, mener Jacob Teglgaard.

“Det er et fælles startpunkt for branchen. Selvfølgelig står vi og skubber på for at den bæredygtige omstilling kommer op i fart, men man bliver nødt til at bygge det op et skridt ad gangen.”

Den opfattelse er Allan Aagaard enig i. Han påpeger også, at arbejdet med den grønne omstilling kan tage lang tid, fordi det medfører en ændring i den kunstneriske tankegang.

“Kunsten har altid haft forrang for alt andet. Vi kommer derfor også til at arbejde med en kulturforandring. Skal kunsten altid vinde over miljøet, eller kan man nogle gange gå på kompromis?” siger han.

Aarhus Teater har arbejdet i cirka fire år med at blive et bæredygtigt teater. Og selvom de på nogle områder som affaldssortering og brug af LED-belysning “ligger helt i top”, hvis man spørger Allan Aagaard, så er der stadig meget arbejde forude.

“Hvis man ser på det i det store spil, så er der lang vej til, at vi er i mål. Og vi kommer nok aldrig helt i mål, fordi området udvikler sig hele tiden. Vi kan altid blive mere bæredygtige.”

Forrige artikel Novo Nordisk Fondens direktør: Politikere skal standse udsultningen af dansk forskning Novo Nordisk Fondens direktør: Politikere skal standse udsultningen af dansk forskning Næste artikel Verdensmålsambassadør Lina Nilsson kalder sig ungdommens ombudsmand Verdensmålsambassadør Lina Nilsson kalder sig ungdommens ombudsmand