Luftforurening på vejene kortlagt: Her ser det værst ud i København

LUFTFORURENING: Et nyt overblik over luftkvaliteten i København viser mange sundhedsskadelige partikler på enkelte veje og i Indre By. Enhedslisten-borgmester vil have bilfri bydele. Se kortet her.

Luftforurening er et problem i København, og det gør sig særligt gældende på indfaldsvejene og i hovedstadens indre bydel.

Det viser resultaterne af et nyt samarbejde mellem Google og Københavns Kommune, der har haft en bil kørende rundt i Københavns gader for at måle og kortlægge luftforureningen.

"Resultaterne viser allerede et mønster i København. De viser, at der er et markant højere niveau af ultrafine partikler på de mest trafikerede veje og i den indre bydel,” siger projektleder Rasmus Reeh fra Copenhagen Solutions Lab til Altinget.

Ultrafine luftpartikler anses for at være de mest skadelige partikler for helbredet og stammer særligt fra forbrænding og udstødning fra dieselmotorer. Projektet giver for første gang mulighed for at måle denne type partikler, som ikke er blevet kortlagt før.

Artiklen fortsætter efter kortet (klik i højre hjørne på kortet for at se billedet i fuld størrelse).

Oversigt over mængden af ultrafine partikler i Københavns Kommune. [Foto: Google]

"Det er ny viden, som skal overdrages til forskere, der så kan undersøge, hvad tallene egentlig betyder og har af konsekvenser," siger Rasmus Reeh.

Kortet viser, at særligt E20-motorvejen syd for byen og indfaldsveje som Lyngbyvejen og Folehaven har et højt niveau af ultrafine partikler. I den centrale del af byen skiller blandt andet H.C. Andersens Boulevard, Børsgade og Nørre Voldgade sig også ud. 

Aarhus Universitet anslog i en opgørelse sidste år, at 3.200 danskere dør om året på grund af dårlig luftkvalitet. I København alene dør cirka 550 mennesker for tidligt hvert år på grund af luftforureningen.

Borgmester er bekymret
Flere eksperter kalder projektet spændende, men understreger over for Altinget Miljø, at målingerne kan være usikre. Langtidsmålinger er stadig et bedre redskab, for der kan være store usikkerheder forbundet med, at bilen befinder sig relativt kort tid på de enkelte steder, siger ekspertene.

Miljøstyrelsen har hidtil målt luftkvaliteten i hovedstaden ved hjælp af tre stationære målestationer, der er placeret forskellige steder i byen.

Google-bilen har i stedet kørt på samtlige vejstrækninger i byen mindst tre gange, mens nogle af de mest trafikerede strækninger er kørt igennem op til 30 gange.

Men resultaterne skal tages "alvorligt", og der skal handles, mener Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Hun har selv flere bud på, hvad der kan gøres ved biltrafikken i København.

I en pressemeddelelse peger hun på, at der bør skabes bilfri bydele og bilfri gader, at miljøzonerne skal udvides og skærpes betragteligt, og at antallet af parkeringspladser skal reduceres. Hun foreslår også at skabe genveje for elbiler, busser og cykler ved at lukke veje for gennemkørsel med benzin- og dieselbiler.

Læs den fulde artikel på Altinget Miljø her.

 

Forrige artikel Her er regeringens 16 initiativer, der skal øge sikkerheden Her er regeringens 16 initiativer, der skal øge sikkerheden Næste artikel Holstein: Regeringens sikkerhedspakke skal klappes af med blå partier Holstein: Regeringens sikkerhedspakke skal klappes af med blå partier