Københavns budget er landet: Milliardløft til socialområdet, flere el-biler og københavnerbonus

Et bredt flertal af politikerne på Københavns Rådhus er torsdag eftermiddag blevet enige om en budgetaftale, der fordeler godt 45 milliarder kroner. Se hvad pengene skal gå til her.  

Bonus til velfærdspersonale, flere hænder på hovedstadens bosteder, og langsommere biler i Københavns gader. 

Det er nogle af elementerne i den nye budgetaftale, som et bredt flertal af politikerne på Københavns Rådhus torsdag eftermiddag blev enige om. 

Aftalen fordeler godt 45 milliarder kroner, og er underskrevet af samtlige partier undtagen Konservative, der forlod forhandlingerne natten til torsdag. 

En af de store udskrivninger i budgettet er de godt 1,3 milliarder kroner, som partierne er blevet enige om at tildele socialområdet over de næste fire år.

Her skal pengene blandt andet bruges på at øge antallet af medarbejdere, og sikre en forbedret sundhedsindsats på bosteder for udsatte og handicappede borgere. 

Socialdemokratisk overborgmester Lars Weiss er "svært tilfreds" med den nye budgetaftale. 

"Jeg er stolt over, at vi har fokus på kernevelfærden i den her aftale. Der er ingen store prestigeprojekter eller blinkende bænke, men vi sikrer bedre service til de grupper i vores by, der har mest brug for det. Ældre, børn og socialt udsatte. Derfor mener jeg, at pladen er fuld," siger Lars Weiss til Altinget.

Hele budgetaftalen kan læses her

Københavnerbonus mindre end håbet

Et andet centralt nedslag i budgettet er de 300 millioner kroner, som Borgerrepræsentationen frem til 2025 vil bruge på at tiltrække og fastholde velfærdspersonale i Hovedstaden.

Bevillingen, der også er blevet døbt "københavnerbonussen", skal særligt gå til at give grupper af sosu-assistenter, pædagoger og sygeplejersker ekstra i lønposen og særlige tillæg på områder, hvor det er svært at rekruttere personale. 

At københavnerbonussen nu bliver til virkelighed, vækker "svær begejstring" hos sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF).

Det afsatte beløb, godt 75 millioner kroner årligt, er dog noget mindre end den pose penge, som borgmesteren oprindeligt havde rakt ud efter. 

Før budgetforhandlingerne havde Sisse Marie Welling meldt ud, at hun ville afsætte penge nok på budgettet til at give sygeplejersker, sosu-personale og pædagoger et lønløft på 1000 kroner om måneden.

Det ville koste godt 140 millioner kroner om året. 

Sisse Marie Welling, den lønbonus i har forhandlet hjem er noget mindre, end den, du havde sigtet efter. Hvordan ser du på det? 

"Der kunne ikke findes enighed om et lønløft på 1000 kroner. Men jeg er glad for, at vi trods alt har taget et skridt på vejen, siger Sisse Marie Welling. 

De 300 millioner rækker vel næppe til at give alle sosuer, pædagoger og sygeplejersker mere i løn. Hvem skal have noget ud af de penge, i har afsat her? 

"Det skal jeg som politiker ikke beslutte. Det skal ske i en dialog med arbejdsmarkedets parter og de enkelte forvaltninger, hvor vi sætter os ned, og finder ud af, hvordan de her penge bedst bliver brugt, siger borgmesteren. 

"Jeg håber, at vi har sendt et giga-signal til Christiansborg om, hvor store udfordringer, vi som kommune står med, når det kommer til at tiltrække arbejdskraft til de velfærdsopgaver, som har direkte betydning for byens borgere hver eneste dag. Nu har vi skruet på de knapper, vi kan. Men vi kan ikke løse alt selv," tilføjer borgmesteren. 

Sænker hastigheden for biler i storbyen 

Den nye budgetaftale sætter også et markant aftryk på den københavnske trafik, hvor politikerne på Rådhuset er blevet enige om at sænke hastigheden med 10 kilometer i timen for biler på flere strækninger i København. 

Det drejer sig om mindre gader, såsom fordelingsveje, lokalgader og bydelsgader.

Derudover skal 5.000 almindelige parkeringspladser laves om til 4.100 ladepladser til elbiler, mens 900 parkeringspladser fremover bliver reserveret til delebiler.

Samtidig udvides flere parkeringszoner, så pendlere ikke kan parkere bilen gratis i udkanten af byen for at tage cyklen eller bussen det sidste stykke til arbejde.

På det grønne område bidrager de forskellige initativer med en CO2-reduktion på 24.000 tons, og det vækker begejstring hos Karina Vestergård Madsen, gruppeformand for Enhedslisten. 

”Vi sætter bilerne bagerst og viser, at den grønne omstilling også kan gøre byen grønnere, smukkere og sundere. Det er fantastisk," siger gruppeformanden i en pressemeddelelse.

Der er dog også stemmer på rådhuset, der finder en fremtid med færre københavnske parkeringspladser til benzin-biler mindre fantastisk.

Hos Konservative, der sent torsdag nat forlod budgetforhandlingerne, kalder gruppeformand Jakob Næsager beslutningen for "dybt ærgerlig". 

"Nu bliver der større kampe om langt færre parkeringspladser. Som bilist i København er det i forvejen et stort problem at finde en parkeringsplads, og det problem gør vi nu værre, siger Jakob Næsager.

 

Forrige artikel Arbejdsretten: Sygeplejersker skal genoptage arbejdet Arbejdsretten: Sygeplejersker skal genoptage arbejdet Næste artikel SF-formanden: Bush-Fogh-æraen har spillet fallit SF-formanden: Bush-Fogh-æraen har spillet fallit