EU vil udfordre Kina med gigantisk investeringsplan

Som et modsvar til Kinas 'Belt and Road Initiative' har EU-Kommissionen nu præsenteret sin Global Gateway-plan. Strategien skal gennem massive investeringer i især den grønne omstilling styrke EU's position som global aktør. "Det passer som fod i hose med dansk erhvervslivs spidskompetencer," lyder det fra DI.

På toårsdagen for EU-Kommissionens tiltrædelse har kommissionsformand Ursula von der Leyen netop offentliggjort EU's store plan for investeringer i global infrastruktur kaldet Global Gateway.

Op til 300 milliarder euro - svarende til 2,25 billioner kroner -  skal mellem 2021 og 2027 investeres i alt fra digital udvikling til planer inden for transport, klima og energi.

Strategien skal skabe bedre forbindelser fra EU til resten af verden og give et stort skub til at fremme Europas grønne omstilling og det europæiske erhvervsliv.

Strategien anses som et demokratisk alternativ til Kinas 'Belt and Road Initiative', som er en investeringsplan, der skal gøre flere tredjeverdenslande afhængige af Kina.

EU vil kun investere i projekter i lande, hvor forbindelsen kommer begge parter til gode, og hvor der er fuld transparens omkring alle processer, melder unionen.

{{toplink}}

Gensidige interesser skal skabe løsninger

Ved sin State of the Union-tale i midten af september annoncerede Ursula von der Leyen for første gang planerne om en Global Gateway.

Dengang lød det, at ønsket var at lave "investeringer i infrastruktur af høj kvalitet — der forbinder varer, mennesker og tjenesteydelser rundt om i verden".

Målet er at skabe forbindelser fra det europæiske erhvervsliv til lande, der har interesser i at samarbejde med EU om grøn omstilling, digitalisering og investering i transport.

Og i modsætning til Kinas infrastrukturstrategi, som er blevet beskyldt for at være en gældsfælde, der gør modtagerlandene alt for afhængige af Kina, er EU's mål noget anderledes.

"Vi er overbeviste om, at lande har brug for tillidsfulde partnere. Vi vil implementere vores projekter med gennemsigtighed, og vi vil vise, at en demokratisk tilgang kan levere resultater," lød det fra Ursula von der Leyen på pressemødet, som også sagde:

"Den europæiske model handler om at investere i både hård og blød infrastruktur, i bæredygtighed, i digitalisering, klima og energi, transport, sundhed, uddannelse og forskning, samt i et muliggørende miljø, der garanterer lige vilkår. Moderne infrastruktur indeholder nøglen til at tackle de udfordringer, vi står over for i dag."

En af de udfordringer er selvfølgelig klimaforandringer, og håbet er, at nye energisamarbejder med blandt andet Afrika kan hjælpe med at levere grøn brint til Europa og dermed udfase fossile brændstoffer.

DI: Godt nyt for dansk erhvervsliv

Hos Business Europe, som organiserer DI og andre europæiske erhvervsorganisationer, har man længe opfordret til at samle eksisterende initiativer i ét strategisk fokus. Det fortæller Peter Thagesen, underdirektør i DI.

"Vi har længe opfordret EU-Kommissionen til at tænke i de her baner. Det er præcis det, de gør nu, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for," siger han.

Peter Thagesen var ikke længe om at konkludere, at Global Gateway er godt nyt for dansk erhvervsliv.

"Det er meget tydeligt, at hele strategien tager udgangspunkt i, at vi skal ud i verden og investere i projekter, som kan bidrage til den grønne omstilling og digitalisering. Det passer som fod i hose med dansk erhvervslivs spidskompetencer," siger han.

Nu handler det om at vinde de projekter, der bliver sat i udbud. Og selvom der er stor international konkurrence fra især kineserne og amerikanerne, er troen på EU stærk hos DI.

"Det er fantastisk, når EU går sammen. Sammen har vi store økonomiske muskler, og 300 milliarder euro, som hun nævnte, er et stort beløb. Når vi kan lægge os i slipstrømmen på de ting, vil der være store muligheder for dansk erhvervsliv ved at bidrage til de projekter, der skal finansieres," siger Peter Thagesen.

Forrige artikel Første regning for Arnes pension: Jobcentre skærer i hjælpen til ledige Første regning for Arnes pension: Jobcentre skærer i hjælpen til ledige Næste artikel Bredt flertal vil give BaneDanmark lov til at støje om natten mod kompensation til naboer Bredt flertal vil give BaneDanmark lov til at støje om natten mod kompensation til naboer