Det vil trafikordførerne i 2010

NYE PLANER: 2009 stod i de store trafikinvesteringers tegn. Læs her, hvad Folketingets trafikordførere vil arbejde for i 2010.

Hvad vil præge den trafikpolitiske debat i 2010? Læs her, hvad Folketingets trafikordførere har som mærkesager i det kommende år.

Kristian Pihl Lorentzen (V):
"2009 var året, hvor vi med en række brede trafikaftaler igangsatte investeringer for 97 mia. kr. Disse aftaler skal vi følge effektivt op på i 2010. Herunder fokus på en grønnere transport med lavere forbrug af fossile drivmidler. En af de helt store udfordringer i 2010 bliver en ny politisk aftale om en strategi for jernbanens udvikling i de kommende 10-15 år. Venstre vil her fokusere på, at vi får stor effekt af de omfattende investeringer i banerne i form af forbedret service til togpassagerne, samt at vi får ryddet op i ejerforholdene omkring jernbaneinfrastrukturen. Desuden vil Venstre gennem yderligere konkurrenceudsættelse af togkørsel sikre en moderne og højeffektiv jernbane, der kan tiltrække flere passagerer. Sidst, men ikke mindst, skal vi fastholde fokus på at sikre den fremdrift og sikkerhed på vejnettet, der er helt afgørende for Danmarks økonomi og dermed danskernes velfærd."

Magnus Heunicke (S):
"Jeg vil have fokus på udbuddet af de nye togstrækninger. Jeg kan desværre ikke forhindre udbuddet, men så må vi sikre, at det sker på en måde, så vi ikke laver de samme fejl, som man lavede på Kystbanen, hvor de rejsende er blevet taberne. Udbuddet må skrues bedre sammen. Så er der støjbekæmpelse. Vi får snart et landkort over, hvor folk er generede af støj, og jeg tror, at mange får et chok over, hvor slemt det står til. Det tror jeg bliver en stor sag. Den sidste ting er spørgsmålet om vores busser. Nu er det år et, efter vi har lavet buspuljen. Vi ved, at kommunerne, der skal betale busserne, er uhyre pressede, så jeg frygter, at mange busruter vil blive nedlagt. Det må vi se på."

Kim Christiansen (DF):
"Vores store mål i 2010 er få gjort noget ved vanvidsbilismen, så vi kan få nedbragt antallet af trafikdrab på den konto. Justitsministeriet har annonceret nogle lovforslag, men vi har ikke set noget til det endnu. Vi vil presse på for at få vanvidsbilisterne væk fra vejene og få skærpet straffene. Vi skal også se på muligheden for at konfiskere bilen, muligheden for at bruge alkolåse som led i straffen og muligheden for at indføre øjeblikkeligt kørselsforbud. Endelig skal vi se på, om man kan forhindre at man kan få udleveret nummerplader, hvis man ikke kan fremvise gyldigt førerbevis."

Pia Olsen Dyhr (SF):
"2009 blev året, hvor rigtig mange trafikprojekter blev sat i gang. I 2010 vil koncentrere mig om færdselssikkerhed. Vi vil foreslå en udbredelse af strækningskontrol fra forsøg til reel gennemførelse samt en digitalisering af kontrollen. At børn under 12 år får pligt til at køre med cykelhjelm, at der afsættes flere penge til sortpletbekæmpelse, og endelig at det bliver muligt at konfiskere bilen fra vanvidsbilister."

Henriette Kjær (K):
"En af hovedopgaverne i 2010 bliver at følge de projekter, vi besluttede i 2009, til dørs, så tidsplanerne ikke skrider. 2010 bliver også året, hvor vi forhåbentligt kan opleve en række ITS-projekter blive udrullet, blandt andet på Amagermotorvejen og Hillerødmotorvejen. Men derudover skal vi holde tæt snor i Rejsekortet, så vi kan få et godt og nemt anvendeligt billetsystem, der gælder på alle rejser i Danmark, og vi skal have implementeret EU´s regler for carbotage i Danmark. Vi har besluttet os for at indføre kørselsafgifter i Danmark og kigger i den forbindelse nøje på, hvad hollænderne laver. Men da vi kan konstatere, at deres system udskydes, undersøger regeringen, om der er andre muligheder end det hollandske system. Det kan også blive spændende."

Johs. Poulsen (R):
"Det allervigtigste er at få tvunget regeringen til at diskutere grundlaget for kørselsafgifter, for en forudsætning for at få roadpricing så hurtigt som muligt er, at man foretager en række politiske valg om, hvor retfærdigt det skal være, om det skal være baseret på zoner eller vejstrækninger osv. Også selv om man vælger at overtage et system, er der en række vælg, der skal foretages. Regeringen har forpligtet sig til at fremlægge et forslag i 2010, og det prøver den at smyge sig uden om, men vi skal have gang i den proces. Det er det allervigtigste."

Per Clausen (EL):
"Vi skal sikre naboerne til Køge-Ringsted-banen mod støj og forurening. Blandt andet skal banen graves ned ved Hvidovre. Det kan man finansiere ved at droppe de planlagte motorvejsinvesteringer i hovedstadsområdet. Det andet er, at vi skal have løst trængselsproblemerne på Østfyn og i trekantsområdet ved at investere i bedre jernbanedrift i stedet for den planlagte motorvejsudvidelse. Endelig skal vi have bragt trafikken på Kystbanen i orden ved at ophæve kontrakten med DSB First."

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Liberal Alliances trafikordfører.

Forrige artikel Europabevægelsens formand anholdt i Iran Europabevægelsens formand anholdt i Iran Næste artikel 25 ud af 26 EU-kommissærer godkendt 25 ud af 26 EU-kommissærer godkendt