Der skal sættes ind fra barnsben af, hvis flere kvinder skal tage tekniske uddannelser

I år er der en markant stigning i andelen af kvinder, som søger ind på de tekniske uddannelser. Alligevel er der (stadig) dobbelt så mange mænd som kvinder, der vælger de såkaldte STEM-uddannelser. Hvis der skal flere kvinder i STEM, skal der sættes ind allerede i barndommen, siger forsker.

Antallet af kvinder der søger en uddannelse inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik, er steget med 12 procent – 644 personer – siden sidste år.

Det viser tal, uddannelses- og forskningsministeriet har udleveret til Altinget.

Alligevel er der stadig dobbelt så mange mænd som kvinder, der søger optagelse en STEM-uddannelse (fra engelsk: science, technology, engineering, mathematics).

Den skævhed opstår allerede i barndommen, vurderer Ermelinda Porpiglia, som er forsker i biomedicin samt direktør i organisationen DANWISE, der arbejder for at få flere kvinder ind i STEM-fagene.

"Der er ret markant data på området. De viser, at 54% af forældrene til drenge mener, at deres søn kan gå ind i STEM-fagene, mens kun 26% af forældrene til piger mener det samme. Der er allerede en slags forudindtagethed i, hvad forældrene tror, deres børn er i stand til," siger hun og refererer til en undersøgelse af tænketanken DEA og Microsoft.

Ifølge Moderaternes uddannelsesordfører Karin Liltorp er det dog vigtigst at fokusere på det positive: at flere kvinder søger mod STEM-fagene.

”Det er da dejligt, og er udtryk for, at det går i den rigtige retning. Kvinder har indset, at STEM-fagene også er noget for dem,” siger hun.

Universiteterne tager selv ansvar

Det er dog ikke kun de uddannelsessøgende kvinder selv, der har indset værdien i STEM-uddannelser; initiativer på universiteterne har også medført en stigning i kvindelige ansøgere.

Det ses på blandt andet IT-Universitetet i København (ITU), der er gået fra 304 kvindelige ansøgere på de tekniske uddannelser i 2016 til 729 i år.

Det er ikke tilfældigt, fortæller Camilla Rosengaard, som er kommunikationschef på ITU. Hun var med til at starte rekrutteringsindsatsen for kønsdiversitet på ITU tilbage i år 2015.

”Vi så årgange, hvor der næsten ikke var kvindelige ansøgere. Det kan være udfordrende at være en del af minoritetskønnet på en årgang – både socialt og fagligt,” siger Camilla Rosengaard og forklarer, at det også havde en helt lavpraktisk konsekvens:

”Vi kunne se dengang, at kvinderne havde et større frafald end mændene.”

Derfor søsatte ITU en række initiativer, der skulle få flere kvinder ind på it-uddannelserne – blandt andet it-camps i påske- og efterårsferien og Coding Café-forløb med undervisning i kodning til gymnasieelever.

Begge tiltag er rettet mod kvinder, og det har ifølge Camilla Rosengaard bidraget til, at ITU nu får flere kvindelige ansøgere.

”Der er en ret god effekt af de her tiltag. 26 procent af dem, der deltager i en it-camp i ferierne, søger faktisk ind på it-universitetet efterfølgende. Og 23 procent af deltagerne i undervisningsforløbene søger ind,” fortæller hun.

Men er det så mere en taktik for at få flere ansøgere end for at få mere lige kønsfordeling på STEM-uddannelserne?

”Der mangler ikke ansøgninger til optagelse på ITU – hver anden afvises. Det handler om at få en mangfoldig gruppe af studerende. Det er virkelig et mål for os. Det er vigtigt, at dem der udvikler it-løsninger, også afspejler befolkningens sammensætning,” siger Camilla Rosengaard.

Rollemodeller fra barnsben af

Men det er ikke kun universiteternes ansvar at lokke flere kvinder ind på STEM-uddannelserne, mener Karin Liltorp.

Hun understreger, at der skal forandringer til i grundskolen, hvis flere kvinder skal søge mod STEM-uddannelserne. Det er også noget, hun håber, den kommende folkeskolereform vil medføre.

”Der er i virkeligheden ikke meget fokus på tekniske fag i folkeskolen, og det synes jeg klart er en mangel. Man skal allerede have fat i pigerne dér,” siger ordføreren, som selv har en ph.d. i kemi og derfor er uddannet inden for STEM-fagene.

Ermelinda Porpiglia er enig med Karin Liltorp i, at pigers interesse for STEM-fagene skal plejes allerede fra barnsben af – blandt ved at sikre rollemodeller af begge køn i undervisningen.

"Hvis der undervises om astrofysik eller naturvidenskab, så skal skolerne både invitere mænd og kvinder til at holde oplæg. Det er en måde at øge interessen for STEM, men også en vej til at få eleverne til at indse, at de kan gå den vej," siger hun.

Karin Liltorp fremhæver også rollemodeller som helt essentielle for at få flere kvinder til at vælge STEM-uddannelserne:

”Der mangler kvindelige forbilleder blandt for eksempel professorer, som piger kan spejle sig i og se op til. Jo flere kvinder, der kommer ind på STEM-uddannelserne, jo flere rollemodeller kommer der. Og netop rollemodeller, tror jeg, trækker kvinder mod de fag,” siger hun.

I år har 6.156 kvinder søgt en STEM-uddannelse som førsteprioritet. Det udgør 33 procent af alle ansøgninger til STEM-uddannelser.

{{toplink}}

Forrige artikel Pensiondanmark indgår samarbejde med Esbjerg Havn med henblik på grøn milliardinvestering Pensiondanmark indgår samarbejde med Esbjerg Havn med henblik på grøn milliardinvestering Næste artikel Dagens overblik: DR i modvind efter uddeling af gratis billetter Dagens overblik: DR i modvind efter uddeling af gratis billetter