Coronakrisen har accelereret museernes arbejde med nye initiativer: “Vi slår gækken løs”

Landets museer har været under pres som følge af coronakrisen, men det har ikke kun ført dårligdom med sig. To museer fortæller, hvordan nedlukningerne har været med til at sætte fart på arbejdet med nye initiativer og arbejdsmetoder, som skal holde ved efter pandemien. 

Tre nedlukninger, rekordlave besøgstal og en blødende økonomi.

Selvom museerne nu kan slå dørene op igen efter vinterens nedlukning, har coronakrisen været alt andet end nem for landets museer. Men de hårde omstændigheder har også givet museerne plads til at tænke ud af boksen.

Den oplevelse havde Karen Grøn, der er museumsdirektør på kunstmuseet Trapholt, da landet lukkede ned i første omgang. Hun så det som en mulighed for at bevise, at kulturen kan noget helt særligt.

“Og nu krævede situationen noget helt særligt. Så lynhurtigt samlede jeg mit team og sagde, at nu skal vi satme levere.”

Tre uger efter første nedlukning satte de projektet “Lighthope” i gang. Et borgerinddragende kunstprojekt hvor folk fra hele landet indleverede hæklede pærer, deltog i virtuelle events og delte tanker om projektet på museets Facebook-side.

“For os var det en slags license to fail. Alle ved, at det var en vild tid, og fordi omstændighederne var så uforudsigeligt, har vi hele tiden været parat til at finde alternative løsninger,” siger Karen Grøn.

I en krise bliver man sparket til

Trapholt er ikke det eneste museum, der har oplevet, at coronakrisen har sat fut under en række nye arbejdsgange. Både hos ODM, Organisationen Danske Museer, og Den Gamle By lyder meldingen, at coronakrisen har medført, at man har videreudviklet på initiativer, der længe har ligget i idébanken.

“I en krise bliver man ofte sparket lidt mere til, og man sparker også mere til sig selv. Derfor tænkte vi også: Vi slår gækken løs og prøver at tænke ud over vante grænser,” siger Thomas Bloch Ravn, der er museumsdirektør hos Den Gamle By.

På museet i Aarhus har det blandt andet ført til tanker om at lave overnatninger på museet, udleje lokaler til arrangementer og tilbyde museets “in-house” kompetencer udadtil.

Det digitale rykker ind på museerne

Der er ingen tvivl om, at de sidste to år har været hårde for museumsbranchen, men det har dog også haft visse positive effekter, mener Nils M. Jensen, der er direktør for ODM.

"Man har fået tid til at reflektere og komme i gang på nogle andre platforme. Et museum er jo ikke noget uden sit publikum, og eftersom museerne blev tvangslukket, har man på andre måder forsøgt at genvinde noget af det tabte land,” siger han.

Hos Trapholt gik der ikke længe fra coronakrisens indtog, til at man begyndte at tænke i digitale løsninger. Karen Grøn fremhæver, at man har lavet digitale events hjemme hos museets kunstnere, hvor publikum har kunne stille dem spørgsmål. Samtidig har man også arbejdet med at lave videoer, hvor museets medarbejdere fortæller om et givent værk eller en udstilling.

“Det fungerer rigtig godt, fordi man kan opleve noget andet, som man ellers ikke ville have haft mulighed for. Hvem har lige været på besøg hjemme hos en kunstner før og kunne stille hende spørgsmål?”

Brugen af de digitale platforme har også en anden klar fordel, mener Nils M. Jensen.

“Det giver alt andet lige en bredere brugerflade, når man arbejder med digitale platforme. Samtidig er det jo også en demokratisering af kulturarven, fordi langt flere mennesker kan tilgå den digitalt,” siger han.

Hos Trapholt har der været stor succes med digitale events, og flere tusindvis af mennesker nåede at engagere sig på Facebook i projektet “Lighthope”, der startede kort efter første nedlukning.

“Nu tænker vi helt naturligt det virtuelle ind som et potentiale og overvejer, hvordan vi kan lave en hybrid mellem det digitale og det fysiske,” siger hun og fortæller, at man ved åbningen af udstillinger fremover starter med en virtuel omvisning og derefter har den klassiske fernisering.

{{toplink}}

Tid til at reflektere

Hos Trapholt og Den Gamle By har coronakrisen ikke som sådan har medført en ændring i museernes tankegang, men det har “accelereret” museernes arbejde på forskellige områder, fortæller direktørerne.

“Pandemien har skærpet nogle strategier og gjort os mere bevidste om de styrker og svagheder, et museum som Den Gamle By har,” siger Thomas Bloch Ravn.

Han fremhæver, at der med nedlukningen blev tid til at tænke lidt ekstra over arbejdsgangene på museet. Undervejs har man i Den Gamle By fået øje på, at museets økonomiske grundlag var for svagt, idet det baserede sig på en “for enstrenget indtjening”.

“Lidt firkantet sagt baserede økonomien sig på, at folk kom, betalte en billet og drak en kop kaffe i Den Gamle By. Nu er vi begyndt at tænke over, hvordan vi kan give den en ekstra skalle,” siger Thomas Bloch Ravn.

Det indebærer blandt andet, at de har fokus på at udleje lokaler i Den Gamle By til forskellige private arrangementer. Samtidig har de udvidet faciliteterne omkring mad og drikke og er begyndt at arbejde med, hvordan Den Gamle By kan tilbyde sine “in-house” kompetencer til andre museer eller virksomheder.

Kultur er mere end bare en oplevelsesøkonomi

Fælles for mange af landets museer er, at man under coronakrisen har fået understreget, at kulturen handler om meget mere end bare at få gæster ind ad døren, fremhæver Nils M. Jensen.

“Museer er meget andet end den oplevelsesøkonomiske dimension. Det er også en forskningsinstitution og en bevaringsinstitution,” siger han.

Den oplevelse kan Thomas Bloch Ravn genkende fra Den Gamle By.

“Kultur drejer sig i høj grad om at være sammen. Selvfølgelig går man på museum for indholdet, men det er i lige så høj grad for at være sammen, få en bid frokost undervejs og snakke om det efterfølgende,” siger Thomas Bloch Ravn.

Derfor har man på det historiske museum i Aarhus arbejdet med at gøre alle disse delelementer af museumsturen til en “central del af fortællingen om Den Gamle By”.

“Man taler ofte om at gå i museumsbutikken eller at spise frokost som en perifer ydelse. Vi går efter at lave det til en central del af oplevelsen og fortællingen. Det er noget, vi har arbejdet på længe, men det bliver skærpet nu,” siger Thomas Bloch Ravn.

Selvom corona har sat skub i en række initiativer og arbejdsmetoder, der er kommet for at blive, håber ODM’s formand nu også på, at man i fremtiden kan holde fast i den nærhed, man kan opleve på museerne under normale omstændigheder.

“Jeg håber, at man også kan vende tilbage til sit publikum og blive ved med at få det nærvær ved at være tæt på kunstværket og kulturarven, som er en vigtig del af museers raison d'être,” siger Nils M. Jensen.

Forrige artikel Holstein: DF er et splittet parti efter søndagens formandsopgør. Men det er ikke på vej til at dø ud Holstein: DF er et splittet parti efter søndagens formandsopgør. Men det er ikke på vej til at dø ud Næste artikel Læs hele Kristian Thulesen Dahls afskedstale: Læs hele Kristian Thulesen Dahls afskedstale: "Vi gør det til tider svært for os selv"