Hver anden folkeskole afkorter nu skoledagen

SKOLE: Stadig flere skoler bruger kattelem i loven til at afkorte skoledagen. Derfor må Folketinget handle, lyder det fra flere sider.

En dispensation i folkeskoleloven er blevet dagligdag på mange af landets folkeskoler.

Det viser Altingets aktindsigt i den seneste kortlægning af skoledagens længde, som Epinion har lavet for Undervisningsministeriet.

48 procent af folkeskolerne bruger nemlig i år folkeskolelovens paragraf 16b til at afkorte skoledagen på et eller flere klassetrin.

Det er en stigning på fem procentpoint siden 2017 og en stigning på 18 procentpoint i forhold til 2016.

”Tallene siger mig, at vi har en bunden opgave med at justere skoledagen, så den passer til borgernes forventninger til, hvordan skolen skal fungere,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Epinion vurderer, at cirka 700 flere klasser er omfattet af paragraffen i år sammenlignet med sidste år.

I centrum af forhandlinger
Skoledagens længde og brugen af paragraf 16b er i centrum for de aktuelle og højdramatiske forhandlinger i folkeskoleforligskredsen.

Forhandlingerne udløber af regeringens udspil ’Folkets skole’ fra september, hvor det foreslås at afkorte skoledagen med knap to timer om ugen.

Samtidig vil regeringen præcisere paragraf 16b, så den kommer i ”overensstemmelse med den oprindelige intention med folkeskolereformen”.

”Når så mange skoler har søgt dispensation, er det et udtryk for, at virkeligheden derude kalder på en lidt kortere skoledag,” sagde Lars Løkke Rasmussen tilbage i september, da man præsenterede udspillet.

Få flere politiske kommentarer og lærernes mening om sagen på Altinget: uddannelse, hvor du kan læse hele artiklen.

Forrige artikel Ekspert om hackerangreb på Socialstyrelsen: Kan bruges til afspresning Ekspert om hackerangreb på Socialstyrelsen: Kan bruges til afspresning Næste artikel Tre nominerede til Altingets kommunikationspris Tre nominerede til Altingets kommunikationspris