By & Havn: Vores økonomi er sund i det lange løb

GÆLD: En kronik i Altinget problematiserer økonomien og fremtiden for byudviklingsselskabet By & Havn. Økonomidirektør Carsten Boll er dog fortrøstningsfuld og forsikrer om både lån og værdisætninger.

By & Havn har en sund økonomi.

Sådan lyder det fra selskabet, hvis formål lidt firkantet er at skaffe finansieringen for udbygningen af den københavnske metro, efter en kritisk kronik om By & Havns milliardgæld.

”Økonomien er sund, hvis man tager de lange briller på. Den negative egenkapital er en udfordring her og nu. Det skyldes, at vi blev stiftet, da ejendomsmarkedet var på sit højeste i 2007. Ejendommene var altså vurderet i et marked, som hurtigt blev hårdt ramt,” siger Carsten Boll.

By & Havn skylder omkring 17 milliarder kroner væk og har en negativ egenkapital på -4 milliarder kroner.

Regning kan ende hos københavnerne
Det har fået Knud Erik Hansen, der er uddannet byplanlægger, tidligere seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut og tidligere folketingsmedlem for SF, og tidligere politisk rådgiver Per Henriksen til at forfatte en kritisk kronik. Her udtrykker de bekymring for, at en stor regning vil blive sendt videre til skatteborgerne – primært i Københavns Kommune, der ejer 95 procent af By & Havn.

”Man skal være mere end optimist for at tro, at By & Havn kan betale deres gæld tilbage. Det kan ende med en gæld, som Københavns Kommune skal overtage. Sker det, kan København blive en af landets mest forgældede kommuner,” skriver de to i kronikken.

By & Havns økonomidirektør Carsten Boll hæfter sig dog ved, at selskabet siden 2012-13 har solgt ejendomme for store beløb hvert år, som det er tanken, de skal tjene de mange milliarder hjem ved. Økonomidirektøren vurderer, at ”med normal økonomisk udvikling vil egenkapitalen igen blive positiv inden for en rimelig tidshorisont”.

I årsrapporten for 2016 vurderer selskabet, at det kan ske så snart som 2024. I den efterfølgende sætning tages dog forbehold for eventuelle udgifter, Sydhavnsmetro og Nordhavnstunnel, som selskabet vurderer kan beløbe sig i henholdsvis 1,6 og 2,1 milliarder kroner. Alene Sydhavnsmetroen vil efter den vurdering udsætte udsigten til sorte tal til 2038.

En vurdering, som ifølge Knud Erik Hansen er for optimistisk. Han forventer, at By & Havns ekstraregning for Sydhavnsmetroen snarere vil lande på det dobbelte.

"Dybt problematisk"
I det hele taget har han ikke meget fidus til selskabets prognoser og beregninger.

"Deres estimater for egenkapitalen viser sig altid at være for optimistiske. Og det er i deres interesse at vurdere investeringsejendommene højt. Det er dybt problematisk, at de hemmeligholder deres vurderinger. Det er offentlige midler, de administrerer,” siger Knud Erik Hansen.

Carsten Boll mener, ikke overraskende, at den opfattelse er forkert.

”Vi mener ikke, at vores værdisættelser er lukkede. Man kan læse i vores regnskab, hvordan vi gør, og det bliver tjekket efter af vores revision,” siger han og fortsætter:

”På sigt vil værdien af vores investeringsejendomme overstige vores gæld. Det er vi fortrøstningsfulde over for, også på baggrund af eksterne valuarer og revision af vores tal.”

 

Læs hvordan Peter Maskell, der er professor i erhvervsøkonomi ved CBS, vurderer sagen på Altinget: by og bolig (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Forrige artikel KL-politikere undrer sig over juridisk støtte til Carl Holst KL-politikere undrer sig over juridisk støtte til Carl Holst Næste artikel Få uger til deadline: Embedsmænd holder vejret før udflytning Få uger til deadline: Embedsmænd holder vejret før udflytning