Ny rapport: DR fortrænger private medier på nettet

KONKURRENCE: DR har højere vækstrater i antal besøgende på dr.dk, end de private mediers hjemmesider har. Det viser en ny rapport fra Danske Medier.

DR buldrer frem på internettet, mens de private medier halter bagefter, når det handler om at trække læsere til både på egne hjemmesider og på de sociale medier.

Fra 2010 til 2015 fik dr.dk mere end fordoblet sit antal af besøgende, mens for eksempel de landsdækkende morgenaviser kun gik frem med 49,6 procent. Det betyder, at DR's andel af det samlede antal sidevisninger er steget, mens det for aviserne er faldet.

Rapportens tal dokumenterer ifølge Danske Medier, der er interesseorganisation for danske privatejede medier, at der er hold i anklagerne om, at DR's gratis nyheder på internettet udgør en trussel for private nyhedsmediers indtjeningsgrundlag.

“Brugerne oplever derfor nu at have valget mellem gratistilbuddet fra statens medier og betalingstilbuddet fra de private. Hvis gratistilbuddet er så omfattende, at det er et fuldgyldigt alternativ til de private medier, er valget ikke svært for borgerne,” skriver Danske Medier i rapporten.

DF bakker op om rapport
Morten Marinus (DF) er en af de medieordførere på Christiansborg, som bakker organisationen Danske Medier op i sin kritik af DR. Han mener, at rapporten giver et godt billede af de udfordringer, som de private medier står over for.

“Det ligger godt i tråd med det oplæg, vi i Dansk Folkeparti kom med i august, om at DR fylder for meget - både i forhold til antallet af kanaler på tv og radio, men også når man ser på aktiviteten på internettet, altså dr.dk,” siger Morten Marinus.

“Selvfølgelig må DR gerne levere nyheder på nettet, men så må de tage udgangspunkt i det, de i forvejen laver til radio og tv,” siger han.

Marinus understreger, at også DR's side af sagen skal høres, men at det som udgangspunkt er Dansk Folkepartis holdning, at DR skal begrænses, så de private medier ikke udkonkurreres.

S: Tallene kan ikke stå alene
Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen er ikke imponeret over rapporten fra Danske Medier.

“Der er tale om et partsindlæg fra Danske Medier, som vi jo godt ved fører en kampagne mod DR, og i det lys er man jo også nødt til at se sådan en rapport her,” siger Mogens Jensen.

S-ordføreren mener, at Danske Medier som interesseorganisation kan have interesse i at fremhæve de tal, der gavner deres egen sag. Derfor kan tallene efter Mogens Jensens mening ikke stå alene, og han ønsker først at forholde sig til sagen, når også de statsejede mediers side af sagen er blevet hørt.

“Derfor har jeg bedt kulturministeren om at indhente både DR og TV 2-Regionernes kommentarer til rapporten,” siger Mogens Jensen.

Læs hele artiklen på Altinget: kultur (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Forrige artikel Samuelsen og Elbæk: Sådan starter man et parti Samuelsen og Elbæk: Sådan starter man et parti Næste artikel Kritik: Ny kystanalyse er spild af tid Kritik: Ny kystanalyse er spild af tid