Data-analyse: Alternativet stormer frem på sociale medier

ANALYSE: Siden valgets udskrivelse er alle partier steget markant i Facebook-likes og Twitter-followers. Særligt har Alternativet imponeret på de sociale medier med tocifrede vækstrater, skriver Mikkel Krogsholm.

Jeg har fulgt partierne på Twitter og Facebook siden april, og det er tydeligt, at statsministerens valgudskrivelse har medført et stort boost i partiernes opbakning på de sociale medier.

Fra en relativ jævn vækstkurve er der nu fart under indsamlingen af nye likes og followers.

Twitter
På Twitter er det Radikale, som har flest følgere. Partiet har altid stået stærkt på Twitter, og partiets tidligere politiske leder Margrethe Vestager er også den danske politiker, der har flest følgere på Twitter.

Siden valget er det dog Venstre, der har fået flest nye følgere på Twitter, men de er skarpt forfulgt af Socialdemokraterne. Begge partier og deres kandidater udnytter også Twitters nye live-streaming af video, kaldet Periscope. 

Venstres fremgang er dog ikke så imponerende i relative tal, da de i forvejen havde en del følgere. Kristendemokraterne var ved valgets udskrivelse så små på sociale medier, at de overalt nu oplever to-cifrede vækstrater.

Mest imponerende er nok Alternativet. De lå før valgudskrivelsen på lidt under 5.000 følgere på Twitter og er gået markant frem med cirka 15 procent nye følgere. Til sammenligning er de øvrige partier vokset mellem 5-7 procent. 

Facebook
Især på Facebook har valgudskrivelsen fået vælgerne og politik-interesserede til at like deres respektive yndlingspartier.

På Facebook er det måske lidt overraskende Liberal Alliance, der har flest følgere. Partiet har længe gået målrettet efter at opbygge deres fanskare og var indtil for nyligt det eneste parti med over 50.000 likes.

De har nu fået følgeskab af Socialdemokraterne, der på dagen for valgudskrivelsen sprang foran Venstre i likes og nu er tordnet op over de 50.000. Samtidig med at rød blok hastigt lukker blå bloks forspring i meningsmålingerne, er det symbolsk, at Socialdemokraterne begynder valgkampen med at springe foran Venstre, som de ellers har ligget efter længe. 

På trods af deres allerede gode udgangspunkter er det hverken Liberal Alliance, Socialdemokraterne eller Venstre, der er gået mest frem i antal likes. Det er igen Alternativet, der meget imponerende har indsamlet godt 5.000 likes siden valgudskrivelsen. Så mens partiet kan glæde sig over en række målinger, der sender dem over spærregrænsen, har de altså også gode tal at læne sig opad på de sociale medier.

I relative tal er det igen Kristendemokraterne, der fra deres lave udgangspunkt trækker høje vækstprocenter, mens Alternativets gode uge på Facebook har betydet knap 20 procent vækst i likes. Socialdemokraternes gode start på valgkampen på Facebook har givet dem 10 procent nye likes.

Om likes og følgere har en effekt på antallet af stemmer på valgdagen kan diskuteres. Men valget har i hvert fald haft en effekt på de sociale medier. Hvis partierne kan formå at engagere deres nye likes og followers, er deres chancer for ekstra stemmer alt andet lige forbedret. 

Forrige artikel Intet er sikkert i Grønland Intet er sikkert i Grønland Næste artikel Prognose: Henrik Dahl kommer i Folketinget Prognose: Henrik Dahl kommer i Folketinget