ANSÆTTELSE: Intellektuel kapacitet, robust og rodfæstet, selvindsigt, bredt netværk, politisk tæft samt erfaring, erfaring og mere erfaring. Det er blot nogle af kriterierne for at blive departementschef. Se listen over alle de ønskede kompetencer her.
31. Så mange forskellige kriterier skal du sætte flueben ved, inden du ansøger om at blive departementschef.
Altinget har fået aktindsigt i Moderniseringsstyrelsens dokumenter for rekruttering af departementschefer. Herunder en departementschefprofil, der viser, hvilke kriterier en kommende departementschef med fordel kan besidde. Kompetencerne og erfaringerne, ansøgeren skal have, spænder bredt. Overordnet set er der seks kriterier, ansøgeren skal sætte kryds ved. Foruden stærke personlige kompetencer er det blandt andet erfaring fra en politisk ledet organisation, erfaring fra andre sektorer og erfaring med økonomi- og virksomhedsstyring.
Ud over de mange kriterier, der ses i skemaet nedenfor, lægges der yderligere vægt på den pågældende ansøgers dokumenterede resultater fra tidligere ansættelser. I profilen pointerer Moderniseringsstyrelsen desuden, at relevans og vægtning af de mange forskellige kriterier kan variere fra ministerområde til ministerområde, og at kriterierne ikke er stillet op i prioriteret rækkefølge.
Rekrutteringskriterier
Erfaring og kompetencer
1. Besiddelse af relevante personlige kompetencer
Stærke kommunikative evner
Intellektuel kapacitet
Gennemslagskraft
Robust og rodfæstet
Fleksibel
Relationel forståelse
Beslutnings- og resultatorienteret
Selvindsigt
Energi
2. Erfaring fra politisk ledet organisation
Erfaring med politisk betjening og og rådgivning, herunder om politiskstrategiske emner
Erfaring med ledelse og/eller betjening af politisk styret organisation
Erfaring/resultater vedrørende håndtering af større enkeltsager og uforudsete hændelser
Erfaring med håndtering af medier
Evne til at lade den daglige ledelsespraksis afspejle grundværdier om almeninteresse, åbenhed, retssikkerhed, ligebehandling, uvildighed, saglighed, inddragelse og det repræsentative demokrati
3. Dokumenterede resultater som leder, herunder erfaring med organisationsudvikling
Resultatskabelse på områder, der er generelle for den offentlige sektor, for eksempel effektivisering eller fusionsledelse
Analyse- og beslutningskraft samt erfaring med kompetent at eksekvere løsninger på komplekse problemstillinger og processer
Erfaring med ledelse af driftsorganisationer med forskellige konkrete udfordringer
Evne, erfaring eller kompetencer inden for strategisk ledelse
Forhandlings- og samarbejdsevner
Erfaring med forandringsledelse og eksekvering af organisationsforandringer
Rekruttere og udvikle en ledergruppe, så medarbejderes og lederes potentiale udnyttes, herunder identificering af ledertalenter
4. Erfaringer fra andre sektorer, områder og lignende
Jobmæssig baggrund, der har bibragt et bredt netværk med interessenter på pågældende ressort
Forudgående ansættelse på andet område i den offentlige sektor, privat virksomhed eller lignende.
Erfaring med at skabe brede netværk, herunder til andre dele af den offentlige sektor, organisationer og erhvervslivet
Erfaring fra internationale beslutningsfora, for eksempel hvis det er et EU-tungt område
5. Viden om ministeriets faglige områder og centrale interessenter
Viden om specifikke krav, der knytter sig til det pågældende ministerområde eller sektorindsigt
6. Erfaring med økonomi- og virksomhedsstyring
Forståelse af det styringsmæssige set-up på området
Praktisk erfaring og solidt kendskab til driftsmæssig styring fra offentlige eller private virksomheder
Erfaring med budgetarbejde og/eller bevillingsmæssig styring af offentlige organisationer
Erfaring med strategisk brug af digitale løsninger
Indblik i samspillet mellem centrale parter eller interessenter.
Det begyndte med Nyrup og Lykketoft. Siden forsøgte han med Uffe Ellemann, Ritt Bjerregaard og Bertel Haarder. Men da det omsider lykkedes for Lars Løkke Rasmussen at få lov at udpege en politisk udnævnt ambassadør, så sagde kandidaten nej tak. Dermed er slaget om diplomatiet fortsat ikke afgjort.
Frederik Bloch Münster har gjort kometkarriere i Konservative. Efter kun to og en halv måned i Folketinget gør han nu klar til at udvikle borgerlige klimasvar, der kan fjerne de rødes monopol på den grønne dagsorden.
Esben og Jakob vender Pia Kjærsgaards eftermæle og arv, analyserer sundhedsreformen, og så ser de på Lars Løkke Rasmussens lange kamp for politisk udpegede ambassadører, som endnu engang er endt med nederlag.
Altingets Bruxelles-redaktion stiller skarpt på Unionens næste chefgruppe efter en vild uge, hvor Frankrigs bombastiske EU-kandidat blev fyret, Dan Jørgensen blev energikommissær og hele Ursula von der Leyens nye hold trådte frem i lyset.
Det handler ikke kun om rå magtpolitik, men også om partiidentitet, når Socialdemokratiet gerne vil beholde overborgmesterposten i København. For Socialdemokratiet har nærmest altid haft posten, som bliver set som nøglen til at præge, hvordan København udvikler sig.
Yuval Noah Harari klæder os i sin nye bog på til at forstå og regulere kunstig intelligens, som i de forkerte hænder kan ende med statslig kontrol og forfølgelse, skriver Niels Frid-Nielsen.
Som ny kommissær for energi bliver Dan Jørgensens største opgave at sikre massiv udbygning af grøn energi i hele Europa. Her kan Danmark komme til at spille en afgørende rolle, skriver Marie Louise Gammelgård-Larsen.
En kommissionformand, en KL-direktør og en lægeformand vurderer regeringens forslag til en sundhedsreform. Bliver de kommunale medlemmer af de nye sundhedsråd mast af regionerne? Og er flytningen af to store kommunale sundhedsopgaver et af de dårligste tiltag i reformforslaget? Lyt til ret forskellige svar i denne udgave af Politisk Stuegang.
Tirsdag var der valg i flere end 1500 af landets menighedsråd. Her sidder medlemmerne tungt på både magten og pengene i folkekirken, men mange steder er det en hård kamp at tiltrække både kandidater og vælgere. Valget forløb forskelligt i Thy, Viborg og København.
Den største risiko for Europa er hverken misbrug af kunstig intelligens eller misinformation – det er, at vi går glip af mulighederne og potentialet af den AI-revolution, der buldrer frem, skriver Bianca Bruhn.
Det bliver svenske Jessika Roswall, der skal varetage rollen som EU’s miljøkommissær. Flere naturorganisationer ser hende dog ikke som en grøn profil og er nervøse for, hvad det betyder for europæisk miljøpolitik de næste fem år.
Tænketanken Invi har udviklet en ny model, der kan give beslutningstagere indsigt i viden fra de praktikere, der arbejder med samfundets helt store problemer i hverdagen. Altinget var med, da modellen blev præsenteret på Christiansborg.
En række aktører har tirsdag modtaget invitationer til et uddannelsespolitisk topmøde i ugen op til efterårsferien, erfarer Altinget. Invitationerne kommer fra statsministeren og fem andre ministre.
Børn og deres familier risikerer at blive skubbet ud over kanten af årelange ventertider i skilsmissesystemet. Derfor er der brug for, at socialministeren træder til og sikrer, at konfliktfyldte sager hurtigere bliver afsluttet i Familieretshuset, skriver Helle Brandt.
Hvordan balancerer Ursula von der Leyen sit nye chefhold, mens hun selv samtidig holder magten i et jerngreb? Altinget analyserer hierarkiet og rollerne for Danmark, for østeuropæerne og for det yderste højre i den nye EU-Kommission.
Færøsk lakseopdræt er hverken skrupelløs, amoralsk eller udtryk for kynisk merkantilisme, skriver Sjúrður Skaale, der slår fast, at Færøerne hverken er eller skal være et naturreservat.
Regeringens forslag til en sundhedsreform lægger op til den største ommøblering af sundhedsvæsenet i 20 år. Om reformen bliver en succes, afhænger i høj grad af, om de 17 nye sundhedsråd tåler mødet med virkeligheden.
Den socialdemokratiske kongres afviste at ophæve partiets forbud mod dobbeltmandater. Det er en skam, da dobbeltmandater er en gevinst for både den enkelte og partiet, skriver Simon Emil Ammitzbøll-Bille.
Den geografiske ulighed er den pæne ulighed, som vi kan tale om. Den sociale ulighed handler om social arv, børnefattigdom, ensomhed, etnicitet, psykiske lidelser og fremmedgørelse. Men det er ikke en del af sundhedsreformen, skriver Morten Sodemann.
Skatten i København skal endnu længere ned, mener Konservatives leder på rådhuset, børne og ungdomsborgmester Jakob Næsager. Han fremsætter nu forslag om at bruge flere penge i næste års kommunale budget på at lette skattebilletten for københavnerne.
Journalisterne grinede, da hun stiftede Dansk Folkeparti. Men med sin insisteren på at tale om udlændingepolitik, og ved samtidig at ekskludere højreekstremister fra partiet, formåede hun at skaffe partiet indflydelse. Altinget Ajour ser tilbage på Pia Kjærsgaards 40 år i Folketinget.
Regeringen vil styrke sundhedsvæsenet med nye kronikerpakker, en reform af de almene læger og 17 sundhedsråd under de nu fire regioner. Få overblikket over regeringens forslag til en ny sundhedsreform her.
Med en ny Region Østdanmark og 17 nye sundhedsråd vil regeringen blandt andet sikre mindre ulighed i sundhedsvæsenet. Sådan lød det fra regeringstoppen, da de onsdag præsenterede et udspil til en ny sundhedsreform.
Fordelene ved brug af ansigtsgenkendelse i politiets arbejde er mange, men det er vigtigt, at det nye redskab bliver brugt med stor omhu, skriver Heino Kegel.
Hvis ældreloven reelt prioriterede pårørende, burde det have udmøntet sig i konkrete materielle bestemmelser. Men endnu engang er der ingen hjælp at hente for de hårdtprøvede nærmeste, skriver Abelone Glahn.