Økonomiske vismænd dumper CO2-kampagne

NYHED: Klimaministeren udvider CO2-kampagne, men det er et slag i luften, mener flere vismænd fra Det Økonomiske Råd.

Klimaminister Connie Hedegaard (K) udvider nu kampagnen "1 ton mindre", der giver råd til, hvordan den enkelte dansker sænker sin CO2-udledning.

Ministeren har sendt et brev til de 10.000 største danske virksomheder, hvor hun opfordrer lederne til at inddrage medarbejderne i klimakampagnen.

Men det er et slag i luften i forhold til Danmarks klimaforpligtelser i EU, lyder det fra flere af de økonomiske vismænd.

Kampagnen opfordrer blandt andet folk til at spare på strømmen, men det nytter ingenting, når den samlede CO2-udledning fra elproducenterne er fastlagt af EU. Det, som Danmark reducerer, vil derfor blive udledt i et andet EU-land:

"Det kan være fint nok, at appellere til folks idealisme, men man skal være opmærksom på, om aktiviteterne falder ind under den kvotebelagte sektor. For eksempel kan aktiviteter, der sparer elektricitet, give en besparelse for den enkelte forbruger, men det giver ikke en samlet CO2-besparelse, for elproducenterne er underlagt EU's kvotesystem," siger professor ved Københavns Universitet og økonomisk overvismand Peter Birch Sørensen.

Han bliver bakket op af sin kollega, vismand Eirik Schrøder Amundsen, der er professor i miljø- og ressourceøkonomi ved Københavns Universitet:

"Det kan rykke noget inden for de sektorer, som ikke er omfattet af kvotemarkedet, men jeg tror ikke, at det vil have en stor virkning," siger Eirik Schrøder Amundsen.

CO2-afgifter må op
Begge vismænd mener, at regeringen - hvis den virkelig vil ind i klimakampen - bør stramme afgifterne for at udlede CO2 i de sektorer, der ikke er omfattet af kvotemarkedet.

"1 ton mindre" giver blandt andet råd til at spise mindre kød og tage cyklen i stedet for bilen, men der skal mere til at nå EU's mål om 20 procents reduktion fra transport, landbrug og bygninger i 2020:

"Hvis det virkelig skal rykke noget, bliver man nødt til, på den mest direkte måde, at hæve afgifterne for at udlede CO2 i de ikke-kvoteomfattede sektorer. Afgifterne skal hæves, så de kommer op på niveau med kvoteprisen for de kvoteomfattede sektorer," siger Eirik Schrøder Amundsen.

Roadpricing og brændstofafgifter
Peter Birch Sørensen er enig i, at der skal pilles ved afgiftsskruen, hvis folk skal lade bilen stå til fordel for cyklen:

"Kampagnen kan sikkert godt gøre en forskel i en tid, hvor mange har opmærksomhed på klimaproblematikken, men det, der gør en forskel på den lange bane, er de økonomiske incitamenter," siger Peter Birch Sørensen og fortsætter:

"Det generelt stigende CO2-udslip fra transportsektoren vil i et vist omfang kunne imødegås med gradvist højere brændselsafgifter. Det kan man supplere med roadpricing i områder, hvor der er trængselsproblemer."

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra klimaminister Connie Hedegaard.

Login