Kalundborg-virksomheder skal lære kinesere om miljøteknologi

NYHED: En stor kinesisk tv-station vil lave en serie om miljøteknologi fra Kalundborg, hvor blandt andet DONG, Novozymes mm. samarbejder om at genbruge hinandens affaldsprodukter.

Kinas energiforbrug har vokset i takt med landets voldsomme økonomiske vækst gennem mange år, hvilket har efterladt det kinesiske miljø som den helt store taber. Derfor har det statslige kinesiske tv, CCTC (China Central Television), rettet blikket mod Kalundborg for at fortælle "den gode historie" om energi og miljø for 1,3 mia. kinesere.

Fordelt udover ti programmer vil CCTV fortælle historien om, hvordan Kalundborg er på forkant med udviklingen inden for miljø og energi. Det er den såkaldte industrielle symbiose, der har vagt interessen for lige netop Kalundborg.

Idéen med den industrielle symbiose i Kalundborg, hvor virksomheder genbruger hinandens affaldsprodukter, er egentlig opstået som en tilfældighed helt tilbage i midtfirserne, da Statoilhydros raffinaderi i Kalundborg begyndte at afhænde deres overskudsspildevand til Asnæs-værket, der kunne bruge det til afkøling. Det affødte flere lignende småprojekter blandt byens virksomheder, der løbende blev flere og flere, og som nu har formaliseret sig i et egentlig samarbejde - eller et "koncept", der nu tiltrækker sig stor opmærksomhed fra udlandet.

Kan give eksporten et "boost"
Succesen med den industrielle symbiose har allerede givet stor interesse i udlandet.

"Jeg har fået mange henvendelser, qua det, at "lille" Kalundborg via symbiosen har etableret sig i de store nationale selskabers bevidsthed. F.eks. samarbejder vi med tyske GTZ, hvor vi laver lignende projekter i store byer som Stuttgart, Eindhoven og Göteborg," siger Martin Andersen, ansvarshavende ved Kalundborgs EU-kontor, til Altinget | Miljø.

Der er dog store forventninger til, at de kinesiske tv-programmer skal give eksporten samt kendskabet til Kalundborg og den industrielle symbiose endnu et "boost" opad. Specielt i Novo Nordisk har man store forhåbninger til tv-programmernes virkning.

"Kina er specielt interessant for os (Novo Nordisk, red.), da vi både har salg, forskning og produktion i landet. Det skyldes, at vores virksomhed kommer til at fremstå mere miljøansvarlige, hvilket alt andet lige må gavne vores muligheder øge vores aktiviteter i landet," siger Rasmus Hother Le Fevre, corporate vicepresident i Novo Nordisk.

Det er ikke kun eksporten, der potentielt kan opleve positive synergieffekter via programmerne. For ifølge økonomichefen for Statoilhydros olieraffinaderi i Kalundborg, Sven-Ole Toft, så "kan programmerne også give indenlandsk profilering, der kan øge f.eks. vores virksomheds image i Danmark."

EU-kontor og udenomsparlamentariske kanaler
Som den eneste kommune i Danmark har Kalundborg sit helt eget EU-kontor, hvor Micheal Andersen sidder som bindeled mellem Kalundborg og det store Europa. Det var dog via Martin Andersens gamle job, at kontakten til kineserne oprindelig kom i hus.

"Aftalen kom i stand via Norddanmarks EU-kontor, hvor jeg arbejdede på et lignende projekt, der kørte oppe i Aalborg - men hver gang kineserne skulle se projekterne i Aalborg, så ville de også se Kalundborg, der er en af verdens største og mest velfungerende (industrielle, red.) symbioser," siger Martin Andersen.

Udover, at kende og kunne manøvre sig gennem de traditionelle politiske kanaler, så kunne kontakten med kineserne ikke været blevet til noget uden det netværk, Martin Andersen havde opbygget gennem flere års arbejde i Kina.

"Vi har kontakter til allerhøjeste niveau. For at få noget gennemført med kineserne, skal man selvfølgelig igennem traditionelle politiske kanaler, men man skal så sandelig også gå udenom om de normale diplomatiske strukturer - og her har det været vigtigt at have et godt netværk," noterer Michael Andersen sig.

Martin Andersen har fået tilsagn fra kineserne om, at de gerne vil sende udsendelserne. Den sidste barriere for projektet er nu finansieringen, men han anser det dog for helt sikkert, at der kan findes investorer.

 

Login