Ekspert: CO2-reduktion vil først ske efter 2015

CO2-REDUKTION: Den længe ventede investeringsplan leverer ikke løsninger, der vil reducere CO2-udslippet før 2015, vurderer trafikforsker.

Regeringens trafikinvesteringsplan, som blev offentliggjort mandag, rummer ikke nogen initiativer før 2015, der vil reducere trafikkens CO2-udslip.

Det er vurderingen fra en af landets mest respekterede trafikforskere, Per Homann Jespersen fra RUC, der har gennemgået regeringens trafikinvesteringsplan frem mod 2020 nøje.

Hvis planen håber på en massiv overgang fra privatbilismen til den kollektive trafik, vurderer Per Homann Jespersen, at der ikke før 2015, hvor regeringen planlægger at indføre kørselsafgifter, vil være elementer i trafikinvesteringsplanen, der vil medvirke til at sænke CO2-udslippet.

"Der er jeg ikke så optimistisk. Det, der kan regulere CO2-udslippet, er kørselsafgifterne. De ligger først fra 2015, og så skal de indføres gradvist. Det varer altså temmelig lang tid, før de kommer til at virke. Derfor kan jeg ikke se, hvad der kan reducere CO2-udslippet på kortere sigt. De økonomiske midler, der ville kunne løse problemet på kort sigt, har man ikke turdet bruge," siger Per Homann Jespersen.

Login