Vi kan ikke forbyde krydstogtskibe, men strengere krav kan tvinge dem til at tænke nyt

Krydstogtskibe udleder meget mere CO2 per passager end både fly, biler og ophold på hotel. Derfor skal vi stille krav til, at krydstogtskibe mindsker deres CO2-udslip. Det vil tvinge branchen til nytænkning og gradvist at få udfaset de mest ineffektive skibe til gavn for miljøet, skriver Hans Otto Kristensen.

Det er højsæson for rejser med krydstogtskib, og derfor er disse skibes CO2-udslip kommet i fokus.

I oktober 2023 skrev jeg kommentaren ’Krydstogtindustrien er farlig for passagerer og for klimaet’. Den tog udgangspunkt i statistiske data fra 2018 stillet til rådighed af det maritime analysebureau ShipPax, som havde indsamlet olieforbrugsdata for 160 krydstogtskibe, så CO2-udslippet kunne beregnes for de pågældende krydstogtskibe.

Der sker imidlertid løbende en udvikling af krydstogtbranchen og dermed også af deres CO2-udslip. Det er grunden til, at en helt ny analyse af krydstogsskibenes CO2-udslip er relevant, specielt fordi helt nyt statistisk materiale er dukket op siden sidste analyse i 2018.

Login