Havne er ikke bare infrastruktur. Der er brug for en national strategisk vision

Når det kommer til havnenes rolle i den grønne omstilling, er det en god ide at omdanne de kommunale havne til aktieselskaber, som typisk både har større kommercielle frihedsgrader og lettere kan rejse kapital og tiltrække private investeringer, skriver Henrik Sornn-Friese.

Frederikshavns Havn og Aarhus Havn har trukket overskrifter i den seneste tid. Havnene er imidlertid også mere generelt genstand for øget interesse, da de forventes at spille en nøglerolle i den grønne omstilling og mere specifikt i omstillingen til vedvarende energi og grønne brændstoffer.

Der er således et tiltrængt politisk fokus på havnenes strategiske betydning. I Danmark har regeringen for eksempel etableret Havnepartnerskabet, som arbejder med at udvikle og implementere grønne løsninger i havnene, og for nylig har Europa-Parlamentet opfordret Kommissionen til at vedtage en havnestrategi, der skal udvikle infrastruktur til alternative brændstoffer og faciliteter til håndtering og transport af CO2 i Europas havne.

Havnene er fysiske knudepunkter og kritisk transportinfrastruktur og bør prioriteres således politisk, herunder i en grøn mobilitetsplan, som også påpeget af Danske Havne. Havnene faciliterer ikke blot den internationale skibsfart og handel, men er også strategiske “hubs” for den grønne omstilling.

Login