Facebookministeren

SOCIALE MEDIER: Han er på papiret langt fra den mest magtfulde minister. Men på Facebook løber fødevareminister Dan Jørgensen (S) fra ministerkollegaerne. Og det giver stemmer og intern magt, mener eksperter.

Det er ikke nok at have plads i koordineringsudvalgene, at have det rigtige netværk og være dygtig og arbejdsom.

Skarpe opdateringer og borgerdialog på sociale medier som Twitter og Facebook spiller i stigende grad en vigtig rolle for politikernes magtposition og vælgerbase.

Og det ved de godt selv.

"Sociale medier har stor betydning, hvis man tror på, man får flere stemmer ved, at flere kender ens synspunkter. Og hvis man ikke tror det, har man nok lidt et problem som politiker,” siger Dan Jørgensen, der siden december har været fødevareminister og suverænt den flittigste minister på sociale medier i regeringen. 

Det er især på det folkelige Facebook, fødevareministeren med ca. to daglige opdateringer og samlet set omkring 400 siden 1. oktober 2013 slår sig løs. Twitter gider han ikke rigtigt – det er lidt for elitært, mener han.

På Facebook kan man nå borgerne udenom medierne, 'prime' nye politiske tiltag, gå til genmæle og aktivere ”en stor fokusgruppe”, som Dan Jørgensen påpeger.

Her er han regeringens klare topscorer med samlet næsten 300.000 ’likes’ på sine opdateringer siden 1. oktober 2013 – det er 100.000 flere end statsminister Helle Thorning-Schmidt, der har over 150.000 ’fans’ på Facebook. 

Selvom hun har fem gange flere ’fans’ end Dan Jørgensens ca. 30.000, får han dog langt mere ud af sin platform på de sociale medier.

”Selvom det er blevet bedre, har Helle skrevet meget kønsløst på Facebook. Og så er hun ’Helle, der aldrig svarer’. Dan Jørgensen derimod får mere og mere magt, fordi han har folket bag sig på Facebook,” siger Benjamin Rud Elberth, der er digitalchef i Geelmuyden Kiese og har rådgivet nuværende S-ministre i deres brug af sociale medier.

Han mener ligefrem, at Dan Jørgensen i høj grad kan takke Facebook for sit rekordgode valg med 233.266 personlige stemmer til Europa-Parlamentet i 2009.

”Men når det er sagt, er Dan en dygtig politiker og en rigtig slider. Man kan ikke gøre en hare ud af en skildpadde. Men sociale medier kan forstærke ens magtposition,” siger han.

Det er ministrene selv, som redigerer og skriver opdateringer på deres sociale medie-profiler, som er forbudt område for ansatte spindoktorer og andre pressefolk i ministerierne.

Opdateringer giver magt
”Et spørgsmål til mine facebookvenner (og deres venner - del gerne dette opslag).... Er du villig til at betale lidt mere for svinekød, hvis dyrevelfærden er bedre? Klik på "like" hvis svaret er ja!,”

Sådan skrev Dan Jørgensen på sin facebookvæg den 13. marts 2014. Det gav over 17.000 ’likes’ og 16.500 delinger, som dermed er den ministeropdatering med langt flest ’likes’. Til sammenligning fik Thorning godt 10.000 likes for en opdatering om Melodi Grand Prix.

Dan Jørgensen er særlig god til at lave politiske opdateringer, der bliver delt. Det mener Mikkel Freltoft Krogsholm fra Burson-Marstaller, der står bag Altingets undersøgelse af ministrenes aktivitet på de sociale medier. 

Det skyldes ifølge ham en ”meget raffineret” måde at bruge de sociale medier på:

”Han skriver ofte, at folk skal dele eller 'like' hans opdateringer. Og så ved han lige, hvilke knapper, han skal trykke på, så både med- og modspillere kommer på banen og dermed spreder hans budskaber,” siger Mikkel Freltoft Krogsholm.

Og netop evnen til at sprede budskaber på de sociale medier giver ifølge Benjamin Rud Elberth ikke kun flere vælgere. Det øger også Dan Jørgensens magtposition internt i regeringen.

”Han har immervæk et digitalt tryk, man ikke kan sidde overhørigt,” lyder det.

Medieplatform uden filter
Dan Jørgensen er meget bevidst om, hvordan han strategisk i det politiske arbejde kan bruge især Facebook, som han kalder sin egen medieplatform.

”Når mine 30.000 følgere på Facebook deler, 'liker' eller kommenterer, kommer jeg nogle gange - uden mediernes filter - ud til over en kvart million mennesker. Det er langt mere end nogle af aviserne. Og her rammer jeg direkte. Det er da fantastisk,” siger han.

Men det kan også gå gruelig galt, hvis politikere ikke formår at bruge de sociale medier.

Sagen om salget af Dong kostede finansminister Bjarne Corydon (S) dyrt på popularitetskontoen hos befolkningen, mener Benjamin Rud Elberth. Men det kunne i høj været undgået, hvis han aktivt var gået til genmæle på de sociale medier.

”Det kan virke, som om politikere gemmer sig og har noget at skjule, når de ikke tager aktivt del i samtalen på de sociale medier,” siger han.

Dan Jørgensen påpeger selv, at han er meget strategisk i forhold til, hvordan han bruger de sociale medier både proaktivt og som et redskab til damage control.

”Her kan jeg afværge kritik fra eksempelvis politiske modstandere. Og hvis jeg har et nyt udspil på vej, 'primer' jeg det ved at omtale problemstillingen inden, så debatten ligesom kører. Det er også en måde at sikre, at folk får min version,” lyder det.

”Altså den rigtige version,” fortsætter han efter en kort pause.


Denne artikel er en del af Altinget : magasin. Læs hele magasinet her.

,

Forrige artikel Nye trut i karriere-klarinetten Nye trut i karriere-klarinetten Næste artikel De inderste magtcirkler    De inderste magtcirkler  
Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Overblik: Her er efterårets politiske kalender

Sommeren lakker mod enden og efteråret lurer lige om hjørnet. Selvom Folketinget officielt holder sommerferie indtil oktober, er der en masse politik på programmet. Få overblik over den politiske kalender her.