Kampagner sikrede højere valgdeltagelse

KOMMUNEVALG: Ny forskning slår fast, at breve og sms'er kan få flere folk til stemmeurnerne, mens e-mail og dør-til-dør-tiltag ikke gør en forskel. Professor og medforfatter på rapporten er overrasket over, hvor stor målbar effekt visse tiltag har.

Et brev i postkassen eller en sms på mobilen løftede sofavælgere ned til valgstederne for at sætte deres kryds ved kommunalvalget i efteråret 2013. Det konkluderer en ny rapport om kampagner, som skulle hæve stemmeprocenten.

"Der er pæne effekter af flere tiltag, som blandt andet er breve med grundloven og tegneserier, samt sms'er, som har vist sig effektive blandt nydanskere," siger Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet og medforfatter på rapporten.

Rapporten "Kan man øge valgdeltagelsen?" er en analyse af tiltag, som skulle hæve valgprocenten ved kommunalvalget den 19. november 2013. Den behandler en række initiativer, som gennem forskellige midler skulle få flere til at stemme.

Login