Undgå spøgelsesbilister på afveje

DEBAT: Det Miljøøkonomiske Råd anbefaler at fjerne registreringsafgiften og halvere bilbeskatningen. Men det vil være en kæp i hjulet på ambitionerne om en grøn bilbeskatning, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

CO2-udledninger fra transportsektoren går den forkerte vej. CO2-udledningen er steget med 22 procent i perioden 1990-2010 og ligger i dag på 15,2 millioner ton. Heraf udgør vejtransporten 11,7 millioner ton. Udviklingen ser ikke ud til at vende. Hvor der i 1993 var 1,6 millioner biler i Danmark, så har vi nu passeret 2,2 millioner.

Regeringsgrundlaget har derfor lagt op til en grøn, provenuneutral omlægning af bilbeskatningen. Overordnet er ambitionen en 40 procent reduktion af CO2-udledning i 2020 i forhold til 1990 - samt uafhængighed af fossile brændsler i 2050. Men Det Miljøøkonomiske Råd foreslår i deres seneste diskussionsoplæg en model, som fjerner registreringsafgiften, halverer bilbeskatningen, øger CO2-udledningen, spænder ben for nye grønne teknologier og bidrager til øget trængsel og flere ulykker.

En grøn bilbeskatning er løsningen
Hos Dansk Elbil Alliance opfatter vi forslaget som en gevaldig kæp i hjulet på ambitionen om en grøn bilbeskatning. Der er bred enighed om, at der er brug for en bedre bilbeskatning. Men hvilken? Og hvordan? Dansk Elbil Alliance har som den eneste organisation skabt en model for en grøn bilbeskatning. Modellen omlægger den nuværende registreringsafgift, så den i stedet for værdi, beskatter udledninger. Derudover tilfører modellen en grøn præmie, så biler med ny teknologi, der udleder meget lidt CO2, får en hjælpende hånd.

Vores model beskatter kort sagt det, vi vil have mindre af - CO2, støj, partikelforurening og slid på infrastruktur - og belønner det, vi vil have mere af i form af ny grøn teknologi og sikkerhed i bilerne. Det er der sund fornuft i. Til forskel fra vismændenes model opretholdes registreringsafgiften. Blot baseret på bilernes CO2-udledning og sikkerhed. Registreringsafgiften er derfor en effektiv måde til at få forbrugerne til at vælge grønne biler. Dansk Elbil Alliances model opretholder således statens indtægter fra biler, understøtter valget af mere grønne biler og bidrager til, at vores veje ikke bliver yderligere plaget af trængsel - alt det, som regeringen efterspørger, og modsat alt det, vismændene anbefaler.



Der er også et betydeligt vækstelement i at bakke op om en grøn omstilling af transportsektoren. Dansk Elbil Alliance har i samarbejde med Deloitte vist, at en styrkeposition på elbilfronten kan skabe 10.000 fuldtidsjob på mellemlang sigt og 20.000 fuldtidsjob på lang. Hertil kommer et betydeligt antal arbejdspladser i anlægssektoren. Skal potentialerne realiseres, kræver det, at vi fra politisk side bevidst går efter at blive foregangsland - og her er vismændenes udmelding om bilbeskatning som en hund i et spil kegler. Ved at gå væk fra en model, der tilsigter at reducere CO2-udledningen og give forbrugerne incitament til at købe og køre i de mest energiøkonomiske køretøjer, så dømmer vi i realiteten nye og grønne teknologier ude.

Flere skal køre rent
I de sidste måneder af 2012 udgjorde mikrobilerne 70 procent af bilsalget i Danmark. Godt nok udleder de relativt mindre CO2 end ældre og større biler. Men når mikrobilerne er billigere at købe i Danmark end i Tyskland, så bidrager det til, at flere vælger at købe bil nummer to eller tre og andre vælger at udskifte cyklen eller offentlig transport med en benzinbil.

Ved at gøre det billigere at købe en konventionel bil gør man det dermed relativt mindre økonomisk attraktivt at købe en elbil, en plug-in hybridbil eller en brintbil. Det er en ærgerlig udvikling. Det danske marked er unikt ved, at private aktører som Better Place, CLEVER og CleanCharge allerede i dag har opstillet en landsdækkende infrastruktur af lademuligheder for egne midler. Markedet har derfor skabt grundlaget for en grønnere bilpark. Nu skal vi bare have sat turbo på en grønnere bilbeskatning, så der bliver større incitament til at køre rent.

Om end det ikke altid er let at være grøn, så har Dansk Elbil Alliance vist en farbar vej i form af en let administrerbar model for en grøn, provenuneutral omlægning af bilbeskatningen. Nu handler det om at hoppe på vognen for en grøn omstilling og undgå eventuelle spøgelsesbilister på vejen.

Forrige artikel Suverænitetsdeling, ja tak Suverænitetsdeling, ja tak Næste artikel Mød Altinget | Energi & Klimas nye debatpanel