R i København: Hovedstadens klimaplan skal bane vejen for en fossilfri by senest i 2035

København bliver hverken CO2-neutral eller klimapositiv uden at sætte ind på en helt anden måde, end vi gør i dag. Det kræver helt konkrete milepæle frem mod 2035. På tværs af partier på Rådhuset, skal vi derfor også kunne beskrive vejen frem til en by uden fossile biler, skriver Christopher Røhl (R).   

Hvert år er budgetforhandlingerne på Københavns Rådhus et kapløb om, hvem der kan reducere mest CO2 på papiret. Og hvert år bilder vi os selv og københavnerne ind, at det lykkedes os at komme tættere på målet. 

En reduktion på 13-24.000 tons CO2 om året er det, som partierne har kæmpet for de seneste par år, men det er imidlertid bare peanuts i det store klimaregnskab, hvor vi fortsat mangler at reducere med 550.000 tons CO2 om året.

Vi står med andre ord til at fejle, igen, og endda inden vi overhovedet er begyndt med den næste klimaplan. Vi bliver nemlig hverken CO2-neutrale eller klimapositive uden at sætte ind på en helt anden måde, end det vi gør i dag.   

Sandheden er, at det vil tage Københavns Kommune mellem 23 og 42 år at blive CO2-neutral med de reduktioner. Det skal vi have en seriøs snak om. 

Stort guldæg har lange udsigter  

Selvom vi er langt fra målet om klimaneutralitet, har vi alligevel fået reduceret vores udledninger med 70 procent, som de ansvarlige borgmestre, Line Barfod og Sophie Hæstorp Andersen, har skrevet om i denne temadebat. Vi når imidlertid aldrig målet ved alene at sætte nye ambitiøse mål, hvor enige vi fra Radikale Venstre i øvrigt ellers er i selve målene. Vi kan nemlig ikke bare gemme os bag hockeystaven – vi er nødt til at tale om selve vejen og processen derhen, så vi også er sikre på, at vi når alle klimamål. 

{{toplink}}

De lavthængende frugter, der fik os så langt i den tidligere klimaplan, var gennem omlægninger af energiforsyningen. Fossil afbrænding er blevet erstattet af vind- og solenergi, og gassen er blevet omlagt til overskudsvarme i fjernvarmenettet. 

Det store guldæg i ambitionerne om at blive klimapositiv ligger også i energiproduktionen, nemlig med et CO2-fangstanlæg på vores forbrændingsanlæg. Sådan et anlæg på det lokale forbrændingsanlæg, ARC, vil kunne reducere udledningen af knap 500.000 tons CO2 om året.

Det svarer til næsten 90 procent af København Kommunes samlede udledninger, eller næsten to år uden biler i byen. Problemet er bare, at udsigterne til at få etableret sådan et anlæg med al sandsynlighed ligger langt ude for horisonten af klimaplanen for 2035. 

Folketinget har besluttet at liberalisere affaldssektoren og forbrændingsanlæggene, hvilket betyder det bliver noget nær umuligt for ARC, der fra en markedsbetragtning, er dødfødt med overdimensionerede ovne og som har en skræntende økonomi.

Det bliver dermed umuligt at optage de nødvendige lån eller søge statslige puljer til sådan et anlæg, som vi fik bekræftet ved den seneste pulje

{{toplink}}

Endnu en skrivebordsøvelse?

Hvis vi skal gøre alvor af vores ambitioner og må målet i tide, så skal vi have taget en offentlig forventningsafstemning om fremtiden for trafikken. Trafikken er den andenstørste kilde til CO2-udledning i København i den seneste klimaplan, og mens for eksempel energiproduktionen er reduceret med cirka 90 procent, så er CO2-udledningen næsten status quo for trafikken. 

Den kommende klimaplan skal derfor også bane vejen for en fossilfri by senest i 2035. Helt konkret bør et flertal på rådhuset forpligte sig på at realisere de initiativer, der skal få os i mål, hvilket fint kan bygge oven på den principaftale et stort flertal af partier allerede har vedtaget, hvor en lignende ambition indgår.  

Borgerrepræsentationen har foreløbig parkeret debatten med en analyse af mulighederne for at omstille trafikken hurtigst muligt. Det kan let blive ved det og dermed blot ende som en skrivebordsøvelse, hvor vi ikke når i mål med initiativerne, som da man i budgettet for 2020 lavede en tilsvarende analyse.

Resultatet af den analyse var, at partierne kunne vælge initiativer til og fra ved de kommende budgetter, hvorfor den endelige omstilling aldrig fik taget fart. Siden den forrige analyse er der sket en eksplosiv stigning i antallet af elbiler, etablering af ladeinfrastruktur, udvidelse af miljøzonen til personbiler og senest muligheden for at etablere grønne korridorerder favoriserer fremkommeligheden af fossilfrie biler.

Værktøjskassen er med andre ord blevet udvidet gevaldigt, og derfor bør vi, på tværs af partier der ikke vil gøre det umuligt at have en bil i byen, også kunne beskrive vejen frem til en by uden fossile biler.   

Klimaplan 2035 må ikke ende som endnu en ambitiøs målsætning.

Det skal være en reel plan, der skal få os ind i en bæredygtig fremtid. Det kræver, at vi taler ærligt og åbent om de nødvendige initiativer. I Radikale Venstre er vi villige til at bane vejen. De næste 10 år har betydning for de næste 100.000 år.   

Hvis vi skal nå målsætningen i 2035, så skal vi i gang nu. 

Forrige artikel Energiforum Danmark: Barriererne for den grønne omstilling skal ryddes af vejen Energiforum Danmark: Barriererne for den grønne omstilling skal ryddes af vejen Næste artikel Cepos: København skal ikke fastsætte egne klimamål Cepos: København skal ikke fastsætte egne klimamål