Politisk dødvande bremser plug-in hybridbiler

DEBAT: Den nuværende politiske stilstand bremser en omstilling til en grønnere transportsektor. Branchechef for Dansk Elbil Alliance Lærke Flader opfordrer regeringen til at lave en overgangsordning for plug-in hybridbilerne.

Af Lærke Flader
Branchechef for Dansk Elbil Alliance

Danske bilister er på mange måder et jaget folkefærd. Med god ret mener nogle. Uretfærdigt siger andre. Priserne på benzin stiger. Afgifterne gør det samme - fra et højt udgangspunkt. Og køerne i morgentrafikken vokser. De færreste bilister kender bilbeskatningens elementer i detaljen. Men mange husker nok noget om en beskatning på 180 procent af bilens værdi. Konsekvensen for bilparken kan give nationale mindreværdskomplekser, hvis turen går til Tyskland, Norge eller Sverige.

I Danmark har der været afgift på at anskaffe en bil siden 1924. Siden 1988 har vi haft fradrag i registreringsafgiften som præmie for at opfylde særlige miljønormer.

Indtægterne fra registreringsafgiften udgør i dag ca. 15 milliarder kroner om året. Så forslag om ændringer i bilbeskatningen har det med at medføre nervøse trækninger hos såvel skatte- som finansministeren. Den aktuelle økonomiske situation betyder, at det næppe er færre indtægter fra bilbeskatningen her og nu, der ligger først for.

Skal være billigere at købe plug-in hybrid bil
Nu beskatter vi primært værdi. Men der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem bilens værdi og det, der kommer ud af udstødningen. Billige biler kan frådse med brændstoffet og dyrere biler køre langt på literen. Årets bil i 2012 i Danmark og Europa - Opel Ampera - er en plug-in hybridbil, der både har en el- og en benzinmotor, og som kan lade batteriet via elnettet. Teknologien sikrer, at den har et lavt energiforbrug og kan køre udledningsfrit via elkørsel i byerne.

Folketinget har vedtaget, at el- og brintbiler er afgiftsfritaget frem til og med 2015. Plug-in hybridbilen er imidlertid fuldt afgiftsbelagt, hvilket i praksis medfører, at de er usælgelige på det danske marked. I Danmark koster bilen 648.000 kroner - i Norge, Sverige, Holland og Tyskland koster den ca. 350.000 kroner. Prisen i Danmark har medført, at der er blevet solgt én Opel Ampera på hvide plader. Én!

Fokus på sammenhæng mellem udledning og pris
Lad os nu gøre det - med ordene fra regeringsgrundlaget - "billigere at købe en energirigtig bil". Den generelle omlægning af bilbeskatningen trækker ud. Dansk Elbil Alliance har i samarbejde med Copenhagen Economics udviklet en teknologi- og provenuneutral beskatningsmodel, der skaber sammenhæng mellem udledninger og pris. Modellen beskatter det, vi vil have mindre af, hvilket primært er CO2, og belønner det, vi vil have mere af i form af ny, grøn teknologi.

Inden omlægningen forhåbentlig snart gennemføres, ville det være rettidig politisk omhu at lave en overgangsordning for plug-in hybridbilerne. Modellerne leverer løsningen i form af billig og ren eldrift til de daglige, korte ture og en hjælpende hånd fra en effektiv benzinmotor til de længere ture. Én mulighed kunne være at give plug-in hybridbilerne afgiftsfritagelse som el- og brintbiler. En anden at indføre et ekstra knækpunkt, så for eksempel biler, der udleder under 50 g CO2/km, betaler en væsentligt reduceret afgift.

Den nuværende politiske stilstand bremser en omstilling til en grønnere transportsektor. Lad os komme ud af dødvandet.

Forrige artikel Grønne løsninger skaber bæredygtige arbejdspladser Grønne løsninger skaber bæredygtige arbejdspladser Næste artikel Efterlysning: Grøn køreplan for den tunge transport Efterlysning: Grøn køreplan for den tunge transport