DI og Folkekirkens Nødhjælp: COP27-løfterne skal nu omsættes til konkret handling

COP27-aftalen om fælles håndtering af klimarelaterede skader er vigtig. Derfor er det afgørende, at den kommende regering omsætter løfter til konkret handling, skriver Anne Højer Simonsen og Birgitte Qvist-Sørensen.

Det er verdenssamfundets ansvar at hjælpe, når klimaskabte oversvømmelser bryder gennem diger, ødelægger landbrugsjord, menneskers boliger og erhvervsliv. Når ekstrem varme og tørke efterlader landbrugsinvesteringer uden afkast og hele samfund uden fødevarer. Og når underleverandørers produktion lukker på grund af cykloner. 

Særligt hårdt ramt af klimaskabte tab og skader er udviklingslande, hvor hverken forsikringer eller myndigheder kan træde til. Her står lokale samfund alene med regningen, og derfor er samfundene sårbare. Men også danske virksomheder og investorer står usikre over for det forandrede klima, når investeringer og handelsaftaler påvirkes af naturkatastrofer. 

Og når hele lande er sårbare, får det effekt på valutakurser, renter og investeringer. Det bliver en ond spiral, som vil gøre det svært for mange lande at investere i fremtidig vækst, udvikling og ikke mindst klimatilpasning, som kan mindske risikoen for de store katastrofer. 

Derfor er aftalen fra COP27 så vigtig. Den forpligter verdenssamfundet på at stå sammen og vise mennesker, lokalsamfund, regeringer og investorer, at ingen må stå alene, når klimakatastrofer rammer. 

Aftalen skaber derfor tryghed og kan give nyt mod til at investere – både når det gælder private virksomheder og den enkelte landmand, der skal overveje, om det er risikoen værd at investere i nyt og bedre landbrugsudstyr til en klimaforandret virkelighed. 

Men aftalen fra COP27 er kun en ramme. Der er ingen konkrete løfter. Derfor er det afgørende, at den nye danske regering, ligesom andre landes regeringer, nu fastholder fokus på at finde løsninger. Løftet om at stå sammen skal følges op af konkret opbakning til dem, der står midt i krisen og er hårdest ramt af tab og skader. {{toplink}}

Forrige artikel Københavns Lufthavne: Indenrigsflyvning har et stort potentiale til at være den mindst klimabelastende transportform Københavns Lufthavne: Indenrigsflyvning har et stort potentiale til at være den mindst klimabelastende transportform Næste artikel IDA: Hurtigere etablering af energianlæg kræver kortere vej fra tanke til handling IDA: Hurtigere etablering af energianlæg kræver kortere vej fra tanke til handling