Bilimportører: Højere afgifter på elbiler skal stoppes igen

DEBAT: Hvis vi skal nå målet om én million elbiler og plug-in-hybrid-biler på vejene i 2030, bør man tænke langsigtet og bevæge sig væk fra stop-and-go-politik, da det skaber usikkerhed hos forbrugerne og branchen, skriver Gunni Mikkelsen.

Af Gunni Mikkelsen
Direktør for De Danske Bilimportører

Klimarådet har offentliggjort deres rapport til fremtidens grønne omstilling. Rapporten stræber mod, at salget af elbiler stiger voldsomt i anden halvdel af 20'erne. Helt konkret ønsker Klimarådet mindst én million elbiler på vejene i 2030 – og meget gerne helt op til 1,5 millioner.

Hos bilimportørerne hilser vi ambitionerne fra Klimarådet velkomne. Som branche bevæger vi os allerede med hastige skridt mod en grønne bilpark i Danmark, og der vil komme endnu flere elbiler og plug-in-hybrid biler på vejene de næste år – det er helt sikkert, idet EU allerede har stillet krav til bilproducenterne.

Vi kan allerede nu se en stigning i antallet af solgte grønne biler i forhold til samme periode sidste år, men det er bestemt ikke givet, at udviklingen i de kommende år følger Danmarks grønne ambitionsniveau.

I dag står afgiften til at stige for elbiler og plug-in-hybrid-biler ved indgangen til 2021. Hvis det bliver en realitet, er det et tilbageslag for den grønne omstilling, der vil kunne mærkes.

På den korte bane er det derfor helt afgørende at fastfryse afgifterne på det nuværende niveau, indtil der er fundet en langsigtet model, så tvivlen ikke sætter sig hos forbrugerne. 

Et forbud vil være kontraproduktivt
At få flere danskere til at vælge elbilen fremfor benzin- eller dieselbilen, kræver ganske enkelt, at det er mere attraktivt at vælge det grønne alternativ. Vi tror ikke, at Klimarådets forslag om et særligt dansk forbud af salg af benzin- og dieselbiler er vejen frem.

Et forbud vil være kontraproduktivt, da bilfabrikker arbejder internationalt, og derfor risikerer vi at øge importen af brugte og ringere biler. Derimod skal vi over til en løbende betaling af afgiften, der afspejler bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber.

Det vigtigste regeringen kan gøre, for at sikre den grønne omstilling på transportområdet, er at finde en permanent og langvarig løsning på afgiftsområdet. Hvis vi skal nå målet om én million elbiler og plug-in-hybrid-biler på vejene i 2030, bør man tænke langsigtet og bevæge sig væk fra stop-and-go-politik, da det skaber usikkerhed hos forbrugerne og branchen, når man overvejer at investere i en ny bil, eller når branchen skal investere i ny teknologi.

Vi håber, at Eldrup-kommissionens arbejde kan være med til at sikre, at vi får et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2.

Dette skal selvfølgelig gå hånd i hånd med en national strategi for ladeinfrastrukturen, som Klimarådet anbefaler. Alt dette vil tilsammen kunne skabe sikkerhed for forbrugerne, arbejdsro i branchen og store skridt i den grønne omstilling.

Forrige artikel Greenpeace: Coronakrisen er ikke en undskyldning for at sætte omstillingen på standby Greenpeace: Coronakrisen er ikke en undskyldning for at sætte omstillingen på standby Næste artikel IDA: Danmarks klima-kompetencer skal afdækkes IDA: Danmarks klima-kompetencer skal afdækkes