Virksomheder skal tjene penge på genanvendelse

DEBAT: En ny ordning vil gøre det muligt for virksomheder at indsamle affald fra de produkter. Miljøchef i Dansk Erhverv, Jakob Lamm Zeuthen, hilser forslaget velkomment, men advarer mod barrierer.

Af Jakob Lamm Zeuthen
Miljøpolitisk chef, Dansk Erhverv

Dansk Erhverv glæder sig over, at miljøminister Ida Auken med en ny bekendtgørelse gør det muligt for virksomheder at indsamle affald fra de produkter, de sælger. Bekendtgørelsen, som netop har været i høring, gør, at danske virksomheder kan øge genanvendelsen af affald og dermed styrke regeringens nye ressourcestrategi.

Bekendtgørelsen betyder, at virksomheder nu kan tilbagetage f.eks. tøj og alu-emballager fra eksempelvis fyrfadslys fra deres kunder, når de kommer i butikkerne for at købe nyt tøj eller nye fyrfadslys.

Virksomheder får en forretningsfordel, når de kan markedsføre sig med en ”grøn forretningsmodel” og oven i købet på sigt tjene penge på ordningen. Det er miljøministerens hensigt, at virksomhederne på den måde skaber genanvendelse, nye affaldsteknologier, arbejdspladser og hjælper den grønne omstilling på vej.

Desværre indeholder høringsforslaget nogle barrierer, som kan forhindre de virksomheder, der potentielt vil kunne bidrage med grønne ordninger, i at ansøge. Den første barriere er, at det er svært at indsamle affald fra kunderne i tilstrækkelige mængder, så det forretningsmæssigt kan betale sig at etablere en så administrativt tung ordning, som det trods alt er. Den anden barriere er, at virksomhederne skal leve op til unødvendigt skrappe og omkostningstunge dokumentationskrav, for at få godkendt ordningen hos Miljøstyrelsen.

Smidigere regler 
Bekendtgørelse nr. 1309, som den hedder, gør det desuden kun muligt at tilbagetage affald fra egne produkter. Det betyder, at når kunderne kommer til butikken for at aflevere en tøjpose med gammelt tøj, så skal ekspedienterne gennemføre en irriterende kontrol af, om tøjet er af eget mærke. Det betyder i øvrigt, at butikkerne får indsamlet for lidt tøj til genanvendelse. Det samme gælder for en virksomhed, der gerne vil indsamle alu-emballage fra fyrfad. Og det er i sig selv en barriere for, at en butik vælger at søge om godkendelse til en indsamlingsordning.

Ønsker miljøministeren, at bekendtgørelsen skal få en betydning, er det derfor nødvendigt, at reglerne er mulige at efterleve, og at virksomheder kan få en rentabel grøn forretningsmodel ud af det. Derfor bør en godkendt ordning som minimum opfylde samme dokumentationskrav, som de krav Forbrugerombudsmanden stiller i sin ”Vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen” og leve op til de samme krav som kommunerne.

For at gøre det muligt at indsamle affald fra andre end egne mærker foreslår Dansk Erhverv desuden, at man indfører en dispensationsordning, så en virksomhed kan få tilladelse til at indsamle affald fra flere mærker.

Forrige artikel CO2-reduktion: Global inspiration til lokale løsninger CO2-reduktion: Global inspiration til lokale løsninger Næste artikel Klimatilpasning kræver vidensdeling Klimatilpasning kræver vidensdeling