Forbrugerrådet Tænk til fjernvarmebranchen: Vi genkender ikke jeres skræmmebillede

Fjernvarmeselskabernes brancheforening kæmper mod nyt lovforslag om prisloft på forbrugerpriserne på fjernvarme. Men regeringens forslag er helt nødvendigt for at holde priserne nede og forbrugertilliden oppe, skriver Karin Breck.

Danmark skal udfase gas som opvarmningskilde.

Det betyder, at cirka 300.000 husstande i de kommende år skal overgå til en anden varmekilde, hvor fjernvarme for rigtig mange vil være det bedste, mest stabile, grønne og billigste valg.

Hos Forbrugerrådet Tænk støtter vi udfasningen af gas, og vi opfordrer også direkte forbrugerne til at vælge fjernvarme, hvor det er muligt.

Men opfordringen kommer med modkrav.

Som forbruger kan man ikke frit vælge hvilket fjernvarmeselskab, man vil have sin varme fra. Fjernvarmeselskaberne er dermed såkaldte "naturlige monopoler" uden egentlig konkurrence.

Derfor forudsætter den store omstilling til fjernvarme, at selskaberne bliver drevet så effektivt som muligt, og at prisen holdes så lav som muligt, så forbrugerne føler sig trygge ved, at de ikke kommer til at betale overpris for omstillingen.

Det er noget af det, som et nyt lovforslag fra regeringen og et bredt flertal i Folketinget skal bidrage til.

Men brancheorganisationen Dansk Fjernvarme kæmper hårdnakket imod lovforslaget. De mener, at det "vil have betydelige skadelige virkninger på fjernvarmesektoren" og "medføre store ekstraregninger for forbrugerne".

Forslag fører til forbrugerbeskyttelse

Forbrugerne fylder generelt meget i Dansk Fjernvarmes argumenter mod lovforslaget, som ifølge brancheorganisationen vil skade og vildlede forbrugerne.

Vi er glade for Dansk Fjernvarmes interesse for forbrugerne. Men som forbrugernes eneste interesseorganisation føler vi os kaldet til at give vores besyv med.

Og vi må ærlig talt erklære os uenige i de skræmmebilleder, som brancheorganisationen maler.

Vi mener faktisk, at de nye krav er ganske beskedne og leverer et absolut minimum af gennemsigtighed og forbrugerbeskyttelse.

Ifølge Forsyningstilsynets seneste prisstatistik varierer prisen for opvarmning af et standardhus med fjernvarme fra 6.000 kroner til næsten 44.000 kroner årligt. Det kan der være flere grunde til.

{{toplink}}

Men størrelsen af prisforskellene understreger, hvorfor der skal være en større gennemsigtighed i fjernvarmeselskabernes priser og mulige forklaringer herpå.

For almindelige forbrugere med gasfyr kigger på prisen, når fjernvarmen udrulles i deres lokalområde.

Derfor er vi glade for, at det nye regeringens forslag lægger op til at indføre et såkaldt forbrugerprisloft, der skal øge forbrugernes indsigt i priser og omkostninger hos deres lokale fjernvarmeselskab og derigennem anspore fjernvarmeselskaberne til at effektivisere og holde priserne nede.

Vi mener, at lovforslaget er et vigtigt skridt på vejen til en mere gennemsigtig fjernvarmesektor, der muliggør en løbende offentlig debat om fjernvarmesektorens forbrugerpriser baseret på fakta. 

Forbrugernes interesse for øje

Forslaget åbner op for, at forbrugerne i allersidste instans får mulighed for at træde ud af aftalen med fjernvarmeselskabet, hvis selskabet over en lang årrække ikke kan holde sig under prisloftet, og det derfor giver mere økonomisk mening for eksempel at anskaffe sig en varmepumpe.

Dansk Fjernvarme taler om store, negative konsekvenser ved prisloftet, men vi er ærlig talt uforstående overfor skræmmebilledet.

Efter vores overbevisning er muligheden for at frakoble sig fjernvarmen meget teoretisk med den løsning, som regeringen er endt med at fremlægge.

Fra et fjernvarmeselskab første gang ligger over prisloftet, går der mindst seks år, før forbrugerne kan frakoble sig fjernvarmen, hvis der er forbrugerbindinger.

Og selv her skal forbrugeren typisk betale en udtrædelsesgodtgørelse, der kan løbe op i omegnen af 30.000-40.000 kroner og derudover indkøbe en ny varmekilde, for eksempel en varmepumpe, der kan koste op mod 150.000 kroner.

Ikke desto mindre er hele regeringens lovforslag et vigtigt første skridt på vejen til en mere gennemsigtig fjernvarmesektor med højere forbrugertillid.

Forbrugerne bliver nemlig nødt til at kunne stole på, at deres fjernvarmeselskab er drevet så effektivt som muligt af personer, der har de rette kompetencer, og at priserne forbliver så lave som mulige.

Det er i forbrugernes interesse.

{{toplink}}

Forrige artikel Copenhagen Climate Centre: Ekstrem varme skal nedkøles med energieffektivitet og naturbaserede løsninger Copenhagen Climate Centre: Ekstrem varme skal nedkøles med energieffektivitet og naturbaserede løsninger