Spaden skal hurtigere og billigere i jorden

DEBAT: I Vækstplan DK foreslår regeringen, at alle kommuner skal overgå til timepris for beregningen af byggesagsgebyr. Lea Stentoft, kommunalpolitisk konsulent i Dansk Byggeri, bakker op om forslaget.

Af Lea Stentoft
Kommunalpolitisk konsulent i Dansk Byggeri

Mange virksomheder oplever i dag at løbe ind i en mur, når de søger om en byggetilladelse - med spaden i hånden, klar til at komme i gang.

Når en virksomhed vil bygge en ny fabrikshal, kræver det nemlig en byggetilladelse. Det er fornuftigt for at sikre kvaliteten i byggeriet. Men kæden hopper af, når der går alt for lang tid, og når virksomheden må betale et sekscifret beløb for tilladelsen.

Jeg talte med en virksomhed i sidste uge, der var meget frustreret over kommunens håndtering af hans byggeansøgning. Han stod med et grydeklart byggeprojekt, håndværkerne kunne gå i gang med det samme - der manglede bare en byggetilladelse. Bygherren havde set på Energistyrelsens opgørelse, at en kommune i snit var knap fire uger om at behandle en byggesag. Derfor var det forventningen. Men sådan skulle det ikke gå.

For lange ventetider  
For det første gik der 14 dage, før virksomheden fik en kvittering på, at kommunen havde modtaget ansøgningen. For det andet var beskeden fra kommunen blot, at der var en sagsbehandlingstid på ca. 16 uger. Virksomheden kontaktede efterfølgende kommunen for at få en forklaring på, hvorfor det skulle tage så lang tid, og om de manglede oplysninger. Svaret lød, at kommunen slet ikke havde sat en sagsbehandler på sagen endnu, så det kunne de ikke svare på!

Det er selvfølgelig et enkeltstående eksempel, men det fortæller alligevel noget om, hvordan virksomhederne i dagligdagen oplever den kommunale sagsbehandling. For selvom nogle kommuner gør det rigtig godt, så er der bestemt rum for forbedring.

Store forskelle i sagsbehandlingstider og priser
I mange år har kommunernes gennemsnitlige sagsbehandlingstid og prisen på byggesagsgebyrer været stigende. Samtidig er der store forskelle i sagsbehandlingstider og priser på tværs af kommunerne. Det betyder, at virksomheder og borgere oplever en meget uensartet praksis i kommunerne. Vil en virksomhed for eksempel bygge en fabrikshal på 5.000 kvadratmeter, svinger prisen fra knap 2000 kroner i den billigste kommune til 875.000 kroner for den samme ydelse i den dyreste kommune. En forskel på 873.000 kroner ...

Samtidig skal virksomheden i den langsomste kommune i gennemsnit vente 133 dage, inden sagen er behandlet, mens den hurtigste kommune kan klare det på 25 dage. Store forskelle, man ikke kan sidde overhørig.

Godt initiativ fra regeringen
Derfor var det også glædeligt, at jeg dagen efter kunne konstatere, at regeringen tog initiativ til at gøre noget ved problemet. I Vækstplan DK foreslår regeringen, at alle kommuner skal overgå til timepris for beregningen af byggesagsgebyr. Samtidig vil regeringen sikre en mere effektiv byggesagsbehandling ved at samle den i tværkommunale centre. Et rigtig fornuftigt forslag.

Nu håber vi så på et flertal i Folketinget - og ikke mindst, at også kommunerne parkerer deres skepsis mod et krav om timepris og samarbejder om regeringens gode forslag. Det vil sige giver håndslag på at se sagen fra virksomhedernes side, der blot efterspørger rimelighed og gennemsigtighed.

Hvorfor forslaget holder
Timepriser gør det for eksempel muligt at se, hvor mange timer der bliver brugt på hvad. Det giver alle parter en sikkerhed for, at prisen afspejler de faktiske udgifter. Samtidig kan en timepris også motivere ansøgerne til at sende alle oplysninger ind fra starten, fordi det kan være med til at gøre sagsbehandlingen billigere. Altså en for alle parter fair løsning.

Regeringen har også medtaget Dansk Byggeris forslag om at samle byggesagsbehandlingen i tværkommunale centre. Byggesagsbehandling kræver stor fagteknisk indsigt, og det kan være rigtig svært at opretholde specialiserede kompetencer 98 steder i landet. Samtidig vil det også give et mere attraktivt fagligt miljø for de enkelte medarbejdere. Og der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, for her har fire sjællandske kommuner allerede vist vej med det formål at højne kvaliteten i sagsbehandlingen og reducere sagsbehandlingstiden. Her vil det være oplagt, at centrene lader sig inspirere af "One Stop Shop" tankegangen, hvor den enkelte sagsbehandler sørger for at få byggesagen forbi de relevante forvaltninger og styrelser.

Jeg håber, at både politikere og kommuner vil bakke op om regeringens ønske om at organisere fremtidens byggesagsbehandling i fælleskommunale centre og med en fast timepris. Det allervigtigste er, at kommunerne kommer til at betjene borgere og virksomheder så effektivt, ensartet og billigt som muligt. Og Vækstplan DK leverer på byggesagsområdet et godt svar.

 

 

Forrige artikel Affald – et drivmiddel i den grønne omstilling Affald – et drivmiddel i den grønne omstilling Næste artikel Affald hører fortiden til Affald hører fortiden til