Plastvirksomheder skal feje for egen dør først

PLAST: Miljøinitiativet Operation Clean Sweep skal gøre plastvirksomheder mere bevidste om miljøet i deres produktion. Jakob Clemen, miljøkonsulent i Plastindustrien, ser gerne, at konceptet med tiden omfatter hele leverandørkæden.

Mindre plastik i havet og bedre kontrol med leverandørerne.

Sådan er budskabet bag det internationale miljøinitiativ Operation Clean Sweep, der nu også har gjort sit indtog i danske plastvirksomheder.

Operation Clean Sweep er oprindeligt et amerikansk koncept udviklet af ACC, der er den amerikanske plastindustris brancheorganisation.

Initiativet har eksisteret i flere år og kom i november 2013 til Danmark. Her introducerede brancheforeningen Plastindustrien konceptet for sine danske medlemmer. De fik tilbuddet om at blive en del af initiativet, der forpligter de medvirkende virksomheder til at arbejde målrettet for at forebygge, at spild af råvarer fra plastproduktionen ender i havet.

Den seneste danske underskrift til støtte for initiativet er i denne uge blevet sat af sjællandske Ulstrup Plast A/S, der har til huse i Lynge i nærheden af Frederikssund. For marketing manager Mikkel Ulstrup er det en selvfølge, at virksomhederne tilslutter sig en bedre egenkontrol med plastproduktionen.   

"Vi har – som alle andre – et ansvar for miljøet, og derfor er det kun naturligt at implementere Operation Clean Sweep i vores nuværende miljøindsats," forklarer Mikkel Ulstrup. 

Fire underskrifter siden november
Siden Plastindustrien i november introducerede miljøinitiativet for sine danske medlemmer, er det blevet til fire underskrifter fra danske plastvirksomheder med Ulstrup Plast A/S som den seneste. Ifølge Jakob Clemen, miljøkonsulent i Plastindustrien, er det meningen, at initiativet skal spredes og omfatte mere end bare produktionsvirksomhederne.

"Vi vil gerne have så mange med som muligt. Det er noget, vi tager seriøst og arbejder med. Initiativet skal på sigt omfatte hele leverandørkæden - fra råvareproducenterne til kunderne," siger han.

Han påpeger også, at problemet med plastikaffald opstår, når det ikke længere befinder sig et sted, hvor virksomheden kan få fat i det, eksempelvis i havet. Derfor må man handle forebyggende med initiativer som Operation Clean Sweep.

"Plast i miljøet udgør et stigende problem. Når plasten først havner i miljøet, er den uden for rækkevidde. Og når først et produkt har været i hånden på en forbruger, er det svært for virksomhederne at gøre noget," siger han.

Initiativer allerede iværksat
I Ulstrup Plast A/S er man allerede gået i gang med at leve op til sine selvvalgte forpligtelser. Løsningerne skal ifølge Mikkel Ulstrup også implementeres i den slovakiske søstervirksomhed, der blev etableret i 2006 og beskæftiger 140 medarbejdere.

Initiativerne omfatter bl.a. montering af filtre på alle afløb i de områder, hvor der er fare for spild af uforarbejdet plast. En anden løsning er at uddanne medarbejderne i, hvordan de håndterer spild og rensning af filtre.

Med initiativer som disse burde det ikke umiddelbart blive billigere for et firma at være miljøbevidst. Jakob Clemen fra Plastindustrien mener dog godt, at det kan betale sig på andre parametre for danske plastproducenter.

"Selvfølgelig vil der være nogle udgifter forbundet med det, specielt i opstartsfasen. Men jeg tror, at det vil have en effekt at sætte fokus på det. Måske er problemet ikke det største i Danmark. Kigger man i et større perspektiv, er Danmark måske ikke den største bidragyder til forurening af havene. Men det er med til at starte en bevægelse og sætte fokus på problemet," siger Jacob Clemen og fortsætter:

"Hvis plastindustrien skal bidrage med at løse problemet, så er Operation Clean Sweep et forsøg på at feje for egen dør først".

Login