Energiselskaber: Sådan sparker vi Power-to-X i gang i Danmark

DEBAT: Power-to-X kan blive Danmarks næste succeshistorie i energisektoren. Men vi skal have politikerne med, hvis vi skal følge med i det internationale ræs mod bæredygtig brændstofsproduktion, skriver Knud Erik Andersen, Peter Rasmussen og Lars Udby.

Af Knud Erik Andersen, Peter Rasmussen og Lars Udby
Hhv. adm. direktør i European Energy, energi- og brændstofsdirektør i Circle K Danmark og adm. direktør i REintegrate

Danmark har en unik mulighed for at accelerere udviklingen inden for Power-to-X og blive foregangsland. Men hvad kommer først – udbud eller efterspørgsel? Hvem har ansvaret – staten eller virksomhederne?

Det er et dilemma, som hverken markedet for grønne brændstoffer eller klimaet har råd til at vente på. Derfor har Circle K, for at sparke gang i udviklingen, netop opkøbt den fulde produktion af e-metanol fra Danmarks første Power-to-X-anlæg, REintegrate Skive, mens European Energy har valgt at investere i REintegrate med det formål at udvide produktionen.

Power-to-X – det vil sige produktionen af grønne brændstoffer ved hjælp af vedvarende energi – er blevet hot. Men udbredelsen af Power-to-X-brændstoffer i Danmark tager først fart, når prisen på de nye grønne brændstoffer falder. Priserne falder dog først, når efterspørgslen, og dermed produktionen, stiger. Det er et ’Power-to-X-paradoks’.

Paradokset understreger, at behovet for langsigtede rammevilkår er altafgørende for at kunne opskalere Power-to-X-brændstof – og politikerne skal handle nu, hvis Danmark skal hænge på det internationale ræs mod Power-to-X.

50 millioner liter e-metanol er bare begyndelsen
Det første Power-to-X-brændstof i Danmark, REintegrate's 50 millioner liter e-metanol produceret af vedvarende energi, aftages af Circle K. Vi tror på potentialet i Power-to-X-brændstoffer, og med vores handlinger signalerer vi til politikerne, at udviklingen skal skubbes i gang. Vores grønne ambitioner er reelle, og vi gør vores for at stimulere markedet for grønne brændstoffer.

Mængden af e-metanol i denne aftale svarer til at fjerne CO2-udledningen fra cirka 7000 danske personbiler hvert år over aftalens seksårige periode. Det er et lille bidrag til en meget stor udfordring. Ikke desto mindre er Power-to-X svaret på den grønne omstilling af særligt den tunge transport – og tænk hvad en tyvedobling af vores indsats ville kunne gøre? Det ville sætte gang i en udvikling, som på sigt ville give et betydeligt bidrag til Danmarks CO2-reduktion i transporten.

European Energy har lige nu kig på en række områder i Danmark, hvor vores sol- og vindprojekter vil kunne kobles på en lokalproduktion af e-metanol.

Vi ser store fordele i at udnytte muligheden, fordi vi dermed kan forædle den grønne strøm til Power-to-X-brændstoffer, når elprisen er lav, og strømmen i dag ellers ville blive eksporteret til udlandet til underpris. Vi forventer at kunne levere den grønne strøm i et omfang, der for alvor kan sparke gang i e-metanolmarkedet herhjemme og sikre, at vi i 2030 tilsammen kan nå en ambition om en milliard liter e-metanol på markedet.

Bæredygtig værdikæde – og fremtid
Hvis vi for alvor skal have gang i markedet for nye grønne Power-to-X-brændstoffer, er vi nødt til at have fokus på hele værdikæden. Vi har alle en interesse i, at udviklingen af de nye grønne Power-to-X-brændstoffer accelereres hurtigst muligt.

Vores investeringer er bevis på, at der faktisk allerede nu er en bæredygtig værdikæde i forhandler- og distributionsleddet – den del af værdikæden, som er i direkte kontakt med danskerne.

Power-to-X handler nemlig ikke kun om at producere tilstrækkelig vedvarende energi og etablere elektrolyseanlæg - vi skal også sætte klart fokus på efterspørgslen på produkterne. Vi gør, hvad vi kan for at sparke udviklingen og udbredelsen i gang, og vi håber, at andre virksomheder vil følge trop.

Men vi vil også frygtelig gerne have politikerne med.

Sidste uges aftale om grøn omstilling af vejtransporten tager små skridt i den rigtige retning, men der er fortsat brug for politiske tiltag til at drive efterspørgslen: Et mere ambitiøst fortrængningskrav, krav til køretøjer og brændstofsspecifikationer og en Power-to-X-strategi fra regeringens side, der kan udvikle branchen allerede fra næste år og ikke først om nogle års tid, hvis vi vil lykkes med at gøre Power-to-X til Danmarks næste succeshistorie.

Forrige artikel DN og IDA: Kommunerne sidder med nøglen til grøn omstilling DN og IDA: Kommunerne sidder med nøglen til grøn omstilling Næste artikel Blik- og Rørarbejderforbundet: Forbud mod fossil opvarmning sender klimaregningen videre til husejerne Blik- og Rørarbejderforbundet: Forbud mod fossil opvarmning sender klimaregningen videre til husejerne