Dansk Erhverv: Åbne bredbåndsnet skal sætte fart på digitaliseringen

DEBAT: Det åbne fibernet gavner forbrugerne, da nettet åbner for den størst mulige mangfoldighed af produkter og tilbud, mener Dansk Erhverv.

Af Poul Noer
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Debatten om åbne fibernet er blusset op igen i kølvandet på et samråd om konkurrencen på det danske bredbåndsmarked i Folketinget med energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Det blev indkaldt af Socialdemokratiets it- og teleordfører Karin Gaardsted på baggrund af en artikel i Jyllands-Posten om emnet.

Dansk Erhverv går ind for åbne bredbåndsnet – herunder fibernet – af flere grunde.

Forbrugerne har brug for valgmuligheder
For det første fortjener forbrugerne valgmuligheder mellem forskellige udbydere på den adresse, som de nu engang bor på.

Det fortjener stor anerkendelse, når tele- og energiselskaber beslutter at investere milliarder af kroner i udrulning og modernisering af deres fiber- og kabelnet samt udrulning af 5G-mobilnet, som vi ser i disse måneder.

Det skal selskaberne tilskyndes til fortsat at gøre med færre administrative og økonomiske byrder og forhindringer.

Nu skal vi også sikre, at forbrugerne får et valg mellem forskellige udbydere af hurtigt bredbånd.

Åbne net er godt for forbrugerne
For det andet skaber åbne net den størst mulige mangfoldighed af produkter og tilbud til gavn for forbrugerne.

Forskellige operatører tilbyder forskellige pakker, prisstrukturer og services. Det kan være kombinationer af bredbånd (fastnet) med mobiltelefoni, tv- og streamingprodukter.

Det er godt for innovationen og kommer forbrugerne til gode.

For det tredje vil flere produkter og nye attraktive tilbud på markedet også bidrage til at øge anvendelsen af de hurtige bredbåndsnet, når konkurrerende teleselskaber går aktivt ind i markedsføringen af disse.

Det vil i sig selv betyde en bedre udnyttelse af de bredbåndsnetværk, der kan levere de hurtige internetprodukter.

Digitaliseringen får et skub
Øget udnyttelse af bredbåndsnettene er samtidig et vigtigt middel til at fremme digitaliseringen af Danmark.

Vi skal have flere danskere til at vælge de hurtige netværk, da fremtidens digitale tjenester i høj grad kræver hurtige bredbåndsforbindelser.

Digitaliseringen får et skub fremad med åbne net, flere udbydere og produkter samt mere intens markedsføring af disse.

Energiselskaberne har meddelt, at de vil åbne deres net, og at de blandt andet arbejder på en platform, hvor det kan ske. Det giver da også god kommerciel mening at opnå en højere anvendelsesgrad af nettene.

Åbning bør ske på markedsvilkår
Men vi mener også, at det for alternative leverandører og hermed forbrugerne er nødvendigt med en forpligtende tidsplan for netværksåbningen, så udviklingen af produkter og fremtidens bredbåndsmarked kan tage form og fart.

Det er som udgangspunkt helt klart at foretrække, at åbningen af netværkene sker på markedsvilkår mellem selskaberne.

Men lykkes det ikke, er alternativet, at det sker på regulerede vilkår.

Forbrugere og virksomheder har under alle omstændigheder brug for en tidsplan for, hvornår det kommer til at ske.

Forrige artikel Direktør: Geotermi er fremtiden for en grøn fjernvarmeforsyning Direktør: Geotermi er fremtiden for en grøn fjernvarmeforsyning Næste artikel DTU-professor: Sådan kommer Danmark i den ‘blå førertrøje’ DTU-professor: Sådan kommer Danmark i den ‘blå førertrøje’