Dansk Energi: S-togene i hovedstaden blokerer for bedre wi-fi

DEBAT: Fremtidens behov for wi-fi kræver et nyt frekvensbånd, men i hovedstadsregionen benytter S-togene en del af dette frekvensbånd. Det haster med en politisk løsning, skriver Thomas Woldiderich.

Af Thomas Woldiderich
Branchechef for telepolitik, Dansk Energi

Danmarks digitale infrastruktur, fibernettet, var i 2020 en central årsag til, at børn og unge kunne få fjernundervisning, store dele af den danske arbejdsstyrke kunne arbejde hjemmefra, og lægebesøg kunne foretages som videomøde.

Vi så i fibernetbranchen et stærkt øget forbrug af data fra den ene dag til den anden, da store dele af kongeriget lukkede ned.

Wi-fi er en akilleshæl
Selvom dele af samfundet nu igen er lukket ned, er der altid åbent på den digitale infrastruktur, og intet tyder på, at mængden af data, vi forbruger online, bliver mindre.

Tværtimod vil danskernes forbrug af data og antallet af apparater, som vi kobler online, stige kraftigt.

Det giver et øget pres på bredbåndsforbindelserne - både i private hjem, virksomheder og offentlige institutioner.   

Det er dog ikke fibernettet i jorden, der i fremtiden vil blive presset. Akilleshælen er derimod de wi-fi-forbindelser, der er en helt central del af den trådløse brobygning mellem nettet og brugerne i for eksempel husstanden.

Heldigvis er der hjælp på vej. Men det er ikke uden problemer og kræver politisk handling.

Behov for et nyt frekvensbånd
Løsningen er, at vi tilføjer et helt nyt frekvensbånd til wi-fi, der skal supplere de to frekvensbånd, som i dag benyttes.

Det svarer til, at de digitale motorveje udvides med et hav af nyanlagte spor, hvor der ingen kø er. Der er tale om den største ændring af vores digitale infrastruktur i årtier.

Men S-togsnettet i hovedstadsregionen benytter en del af det nye frekvensbånd, og dermed holder togene bogstaveligt talt i vejen for fremtidens wi-fi i Danmark.

Så mens store dele af vores europæiske naboer snart kan se frem til at åbne op for fremtidens wi-fi, så sker det først i Danmark, når der er kommet en politisk løsning med S-togene.

Det haster. For indtil da holdes den digitale udvikling reelt tilbage.

Forrige artikel Borgmester om Nordsø-aftalen: Tiden vil vise, om aftalen er god for Esbjerg Borgmester om Nordsø-aftalen: Tiden vil vise, om aftalen er god for Esbjerg Næste artikel Direktør: Realisering af Direktør: Realisering af "dødslisten" vil øge CO2-udledningen væsentligt