Borgmester: Sænk energiafgiften og styrk konkurrenceevnen

DEBAT: Hvorfor ikke modernisere den danske energiafgiftsstruktur på en måde, så brugen af den grønne energi kan aflæses i lavere produktionsomkostninger og dermed produktpriser, spørger borgmester i Thisted Kommune Lene Kjeldgaard Jensen (V).

Af Lene Kjeldgaard Jensen (V)
Borgmester i Thisted Kommune 

Danmark er anerkendt som et foregangsland, når det gælder klima-, energi- og miljøløsninger. 

Vi er nået endog meget langt i en grøn energiomstilling, og vores viden på området er blevet en vigtig eksportvare. Også ude i kommunerne arbejder vi intenst med at underbygge den udvikling.

Vi er rigtig mange kommuner, der deler den dagsorden, og ikke mindst landdistriktskommunerne har meget at byde ind med. I Thisted Kommune leverer vindmøllerne for eksempel mere strøm, end vi selv kan bruge. Ud fra en klima- og miljøbetragtning er det yderst positivt, og vi arbejder på alle måder videre for at være med helt i front.

Så langt, så godt; men får vi i Danmark nok ud af den succesfulde omstilling til grøn energiforsyning? Opnår danske virksomheder i tilstrækkelig grad de konkurrencefordele, som den stadigt grønnere produktion berettiger til?

Moderniser den danske afgiftsstruktur
Danmark ligger i dag i den internationale top, når det gælder energiafgifter, hvilket indiskutabelt belaster konkurrenceevnen. Og når hele 59 % af regningen for den stadigt grønnere energi kan henføres til skatter og afgifter, er der plads til forbedring. Disse afgifter var oprindeligt tænkt som adfærdsregulerende, da vi var storforbrugere af den sorte energi.

I dag er vi et andet sted. Vi er nået meget langt i den grønne energiomstilling.

Som situationen er i dag, afspejler energiafgifterne desværre ikke, hvilken miljøbelastning de forskellige energiformer reelt har. Hvorfor ikke modernisere den danske energiafgiftsstruktur på en måde, så brugen af den grønne energi kan aflæses i lavere produktionsomkostninger og dermed produktpriser? 

I Danmark burde vi tage konsekvensen af den grønne omstilling ved at sænke energiafgifterne. Det ville styrke konkurrenceevnen og øge eksportmulighederne for danske virksomheder. Og her står vi med en reel udviklingsmulighed, som også ville komme det såkaldte Udkantsdanmark til gode, hvor jo en markant andel af de danske produktionsvirksomheder er hjemmehørende. 

Indtænk incitamenter til energiinvesteringer
Én ting er, at reducerede energiafgifter ville styrke konkurrenceevnen nu og her. Noget andet er, at man i en revurdering af afgiftsstrukturen også med fordel kunne indtænke incitamenter, som ville tilskynde investeringer i fremtidige energiløsninger.

I Danmark – og ikke mindst i landdistriktskommunerne - står vi med muligheder inden for eksempelvis bioenergi og bølgekraft; men som situationen er i dag, har vi nok i biogasteknologien og råstoffet, ligesom vi har rammerne for test og udvikling af bølgeenergi; men vi er nødt til også at tænke i, hvordan vi ansporer til nye udviklingsinvesteringer på området.

Lad os genoverveje, hvordan afgiftssystemet kunne anvendes til at fremme de ønskede handlinger og investeringer, præcis som man i sin tid gjorde, da energiafgifterne for alvor blev et tema.

I hvert fald kan vi se mange eksempler på, at hvor det gøres mere attraktivt at investere i samfundsønskelige energiformer og energianvendelser, ja, der blomstrer initiativerne også. Og selvom det koster ressourcer på kort sigt, har vi også en række eksempler på, at det viser sig energi- og eksportmæssigt interessant i det lange løb.

Lad os i øget omfang benytte de grønne energiløsninger som et aktivt konkurrenceparameter for vores erhvervsliv - til gavn for landdistrikterne og Danmark som helhed.

Forrige artikel L&F: Vækstplanen truer ikke grundvandet L&F: Vækstplanen truer ikke grundvandet Næste artikel Dansk Fjernvarme: Energispareordning gavner både sol og vind Dansk Fjernvarme: Energispareordning gavner både sol og vind