Ekspert: Danmark mangler arktisk patruljefly

Et nyt avanceret maritimt patruljefly ville give Danmark stærke kort på hånden i Arktis i krise- og krigstid, fastslår en ekspert. Norge har allerede haft den store pengepung fremme og investeret i det dyreste fly på markedet.

JACKSONVILLE: For det utrænede øje kan det udefra ligne et helt almindeligt passagerfly, som dem Ryanair, Norwegian og SAS opererer.

Det amerikanske antiubådsfly P-8A Poseidon er da også baseret på verdens mest producerede kommercielle flytype, Boeing 737. De to flytyper har delt produktionslinje ved fødslen og har den samme krop. Men ellers har de to flytyper ikke meget til fælles.

Mens Boeing 737 flytter passagerer fra A til B, så jagter Boeing P-8A Poseidon ubåde i timevis over alt i verden.

Norske piloter og teknikere træner lige nu på den amerikanske flådes flyvestation i Jacksonville i Florida i at anvende og vedligeholde de fem nye Poseidon-fly, som Norge købte i 2016 og indtil videre har fået to af.

Altinget har besøgt Jacksonville for at se nærmere på det avancerede fly.

Ikke en civil flyver 

P-8A Poseidon eller et konkurrerende veludrustet såkaldt maritimt patruljefly kan nemlig meget vel blive en af de helt store materielanskaffelser i det kommende forsvarsforlig.

Det er en kapacitet, som ville gøre stor gavn i det danske forsvar, påpeger en ekspert. Ikke mindst i Arktis.

”Hvis der er noget vi virkelig mangler i Arktis, så er det et ordentligt maritimt patruljefly med en gedigen sensorpakke og krypteret kommunikation. Det skal være et fly, der er designet til at være et maritimt patruljefly. Ikke en civil flyver, der flyver politiflyvning,” siger Johannes Riber Nordby, der er ph.d.-studerende ved Københavns Universitet i sømagt og småstater samt militæranalytiker ved Forsvarsakademiet. 

Ubrugeligt i krigstid

I dag råder Flyvevåbnet over fire mindre CL-604 Challenger-fly, som blandt andet anvendes til maritime opgaver i Arktis. Men flyet er en ombygget business jet, der ikke er særlig godt udrustet, pointerer Johannes Riber Nordby.

“Hvis krigen kommer, så kan vores nuværende Challenger-fly ikke bruges til særlig meget. De kan ikke sende krypterede oplysninger til eksempelvis Arktisk Kommando. Og man kan ikke dele klassificeret information med dem,” siger Johannes Riber Nordby og fortsætter:

”Challengeren er god nok til de dage, hvor vi bare skal overvåge fiskere og spotte olieudslip. Som egentligt maritimt patruljefly er det praktisk taget ubrugeligt i krigs- eller krisetid.”

Markedets dyreste

Der findes flere fly på markedet, som kan udrustes med de nødvendige sensorer og krypterede kommunikationssystemer. 

Én flytype skiller sig dog ud. Det er P-8A Poseidon-flyet, som den store amerikanske flyproducent Boeing har udviklet. Det baserer sig på Boeings populære 737-passagerfly. Men i stedet for passagersæder, så er flyet spækket med radarskærme, sensorer og sonarbøjer. Det kan sågar bevæbnes med antiskibsmissiler, miner og torpedoer.

Det er det mest avancerede og det dyreste maritime patruljefly på markedet. 

Det er skabt til både at lave overfladeovervågning og jage ubåde.

”Det er en fleksibel platform, som både ville kunne styrke vores antiubådskapacitet og vores evner ud i overfladekrigsførelse. Men også som en platform til generel informationsindhetning, overvågning og rekognoscering,” forklarer major Karsten Marrup, chef for Center for luftoperationer på Forsvarsakademiet.

Holde øje med russiske ubåde 

Poseidon-flyet er dog langt fra en billig anskaffelse. 

Norge betalte i 2016 således 1,75 milliarder dollars, svarende til 12 milliarder kroner for fem P-8A Poseidon-fly. Det giver en stykpris på 2,4 milliarder kroner per fly.

De nye norske P-8’ere skal afløse Norges P-3 Orion antiubådsfly, der i flere årtier har holdt øje med blandt andet russiske ubåde i Barentshavet og Nordatlanten.

USA og Storbritannien opererer allerede i dag P-8A Poseidon-fly i Nordatlanten som en del af Nato’s overvågning af Ruslands ubådsaktivitet.

Slæbesonar installeret

Det danske forsvar er lige nu ved at opbygge en pakke af antiubådskapaciteter, som vil gøre Danmark i stand til at deltage i netop Nato’s antiubådsoperationer i Nordatlanten.

For det første er de to tidligere støtteskibe af Absalon-klassen blev omklassificeret til antiubådsfregatter og vil i de kommende år få slæbesonarsystemer installeret. 

For det andet er Forsvaret ved at anskaffe og implementere dyppesonar, der kan installeres i Flyvevåbnets MH-60R Seahawk-helikoptere.

I den pakke ville Poseidon-flyet passe godt ind. Det kan nemlig overvåge et meget stort område i eksempelvis Nordatlanten og sende fregatten og helikopteren derhen, hvor den måtte have mistanke om, at en ubåd gemmer sig.

”Antiubådsfregatten med slæbesonar og helikopteren med dyppesonar kan finde en nål i en høstak. P-8'eren kan finde ud af hvor høstakken er henne,” forklarer Karsten Marrup.

 

Altingets tur til USA er delvist betalt af det amerikanske udenrigsministerium

 

{{toplink}}

Forrige artikel Sovjetunionen spøger mere end nogensinde i Baltikum Sovjetunionen spøger mere end nogensinde i Baltikum Næste artikel Europas ledere er på fornavn med den nye chef på Asiatisk Plads Europas ledere er på fornavn med den nye chef på Asiatisk Plads