Ny debat: Skal der skrues op for den ledighedsbaserede dimensionering?

Fra studieoptaget i 2015 indførtes ledighedsbaseret dimensionering, der har til formål at skabe bedre sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på de videregående uddannelser. 

En evaluering fra 2018 viste, at dimensioneringen havde den ønskede effekt, men pegede også på områder, hvor der med fordel kunne justeres. 

Læs første indlæg fra Cevea her: "Den nuværende dimensionering bør ændres, så det bliver beskæftigelsen og ikke ledigheden, der måles på".

På Altinget Forskning sætter vi i den kommende tid fokus på den ledighedsbaserede dimensionering, når vi spørger:

  • Hvordan er det gået med den ledighedsbaserede dimensionering?
  • Skal der skrues op fremadrettet?
  • Hvilke andre greb kan og bør politikerne bruge for at optimere forholdet mellem uddannelser og arbejdsmarkedets behov? 

Mød panelet her:

Asbjørn Sonne NørgaardAsbjørn Sonne Nørgaard, direktør for tænketanken Cevea

Charlotte Lundblad Charlotte Lundblad, formand for Danske Erhvervsakademier

Stefan HermannStefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler

Hanne Leth AndersenHanne Leth Andersen, formand for Danske Universiteter og rektor på RUC

Mike GudbergsenMike Gudbergsen, formand for Danske Studerendes Fællesråd

Villy DyhrVilly Dyhr, næstformand for Danske A-Kasser

Mette Fjord SørensenMette Fjord Sørensen, chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed i Dansk Industri

Otto Brøns-PetersenOtto Brøns-Petersen, analysechef i tænketanken Cepos

Mie Dalskov PihlMie Dalskov Pihl, chefanalytiker og projektchef i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Tobias Høygaard LindebergTobias Høygaard Lindeberg, udviklingschef hos tænketanken DEA

Forrige artikel SF vil stoppe besparelser på landbrugs- og miljøforskning SF vil stoppe besparelser på landbrugs- og miljøforskning Næste artikel Regionsvalg: Fire ud af fem regionsformænd holdt stand Regionsvalg: Fire ud af fem regionsformænd holdt stand