Universiteterne skylder os gode uddannelser

DEBAT: Historisk stort optag på universiteterne vil betyde forringelse af kvaliteten, mener formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Torben Holm.

Af Torben Holm
Formand, Danske Studerendes Fællesråd

Vi studerende er i disse dage mere end almindeligt spændte på de planer, universiteternes ledelser forhåbentlig i det kommende år vil fremlægge.

For det første fordi optaget af studerende på de videregående uddannelser i denne omgang har været væsentligt højere, end vi har været vant til. Det i sig selv kan man jo kalde en succes. Danske Studerendes Fællesråd har de sidste mange somre brugt væsentlige mængder energi på at beklage sig over det antal studerende, der får en afvisning.

Det har vi sådan set stadig lyst til. Vi er interesserede i, at så mange som muligt uddanner sig så meget som muligt. Det er ikke bare godt for vores livssituation. Det er også godt for Danmark. Derfor kan det også forekomme paradoksalt, at vi denne sommer ikke lagde vores kommunikative energi i at formidle skuffelse på vegne af de mange afviste, men i stedet kritiserede et historisk stort optag.

Kvaliteten halter 
Det gjorde vi, fordi vi er ualmindeligt bekymrede for en varslet rigsrevisionsrapport, som ventes offentliggjort inden udgangen af august. Der har været skrevet meget om den, som kort sagt konkluderer, at 5-8 timers undervisning om ugen ikke er nok, og at forskningsbaseringen af uddannelserne er kritisabel. Men det måske alvorligste problem, som Rigsrevisionen påpeger, er, at universiteterne ikke sigter økonomisk eller strategisk mod en løsning. Sagt på en anden måde: Inden for rammerne af bevillingen kan universiteterne på humaniora og samfundsfag ikke levere uddannelser, der lever op til kravene, og de arbejder i øvrigt i ringe eller ingen grad på at gøre det. I korte vendinger en syngende lussing til de danske universiteter, som jeg håber, har givet et nervøst ekko dybt ind i universiteternes ledelser.

Stort frafald
Lidt senere fandt vi ud af, at universiteterne med vilje optager op til 20 procent flere studerende, end der er plads til under henvisning til det store frafald i starten. Vi udtalte os kritisk, og mange undrede sig over, at vi studerende åbenbart har svært ved at fatte logikken: De falder jo fra alligevel?

Vi stillede spørgsmålstegn ved, om ikke det store frafald eventuelt kan hænge sammen med, at op til 20 procent af et nystartet hold er henvist til gulvet, gangene og vindueskarmene og derfor ikke kan følge med. Og påpegede i øvrigt venligt, at man ved et ekstraordinært stort frafald har mulighed for at optage de studerende, der står på stand by-pladser.

Efterlyser handling 
Situationen er derfor, at vi er enormt glade for at se alle de nye optagne studerende. Tillykke til dem alle. Situationen er bare, at der ikke er plads til dem, at der på mange studieretninger ikke bliver tilbudt i nærheden af nok undervisningstimer, og at forskningsbaseringen er kritisabel. I februar sagde formanden for Rektorkollegiet, Jens Oddershede, at vi kunne læse pensum igen, hvis vi havde svært ved at få tiden til at gå. Nu siger vi omvendt, at det måske ville være passende om Oddershede og hans kolleger strammede op og iværksatte arbejdet med at finde løsningerne på de graverende kvalitetsvanskeligheder, som kræver en akut indgriben både fra politikernes og universiteternes hånd. 

Det skylder vi alle de mange nye optagne og vores omkringliggende samfund.

Forrige artikel AC: Bredt forlig om forskning og uddannelse, tak AC: Bredt forlig om forskning og uddannelse, tak Næste artikel V: Regeringens innovationspolitik er besynderlig V: Regeringens innovationspolitik er besynderlig