Innovative universiteter skal ramme virksomhederne

DEBATPANEL: SMV'erne er ikke en ensartet masse. Det er derfor nødvendigt at differentiere, hvilke kompetencer den enkelte virksomhed har, og hvilke kompetencer den har behov for i et samarbejde. Det mener Marianne Thellersen, innovationsdirektør på DTU.

Af Marianne Thellersen
Innovationsdirektør på DTU

De små og mellemstore virksomheder spiller en vigtig rolle i dansk erhvervsliv og for Danmarks vækstambitioner. Hvis Danmark derfor skal lykkes med at skabe vækst, skal vi differentiere mellem de små og mellemstore virksomheders kompetencer og behov.

Det er ikke sjældent, at danske universiteter bliver skudt i skoene, at de er dårlige til at skabe innovation. Men det er ikke et dækkende billede og tæt på en urimelig generalisering. DTU er netop blevet ranket som det fjerdebedste universitet i verden til at samarbejde med erhvervslivet. Så når Bjarne Lundager Jensen her i debatpanelet skriver, at danske universiteter har meget at lære af Stanford, og der stadig er langt til, at vi kan måle os med de bedste i verden, fristes man til at nævne, at Stanford er ranket 16 pladser dårligere end DTU på den anerkendte og nyligt offentliggjorte Leiden Ranking, når vi kigger på evnen til at samarbejde med erhvervslivet. Samtidig er antallet af indmeldte patentideer fra DTU i 2012 steget med 43 procent til ikke mindre end 147 ideer.

Udgangspunktet er derfor i orden, men vi er jo ikke i mål, før ideerne er blevet til konkrete produkter og arbejdspladser. Vi skal stadig lære af andre førende internationale universiteter som eksempelvis MIT og schweiziske EPFL - bl.a. i forhold til startups. Omvendt viser rankingen, at vi godt kan tillade os at tro på, at vi gør mange ting rigtigt, men at være i eliten indebærer også, at vi skal forbedre os på alle områder - også områder, hvor tingene virker.

Ingen masse
DTU samarbejder hvert år med over 1.000 virksomheder. Fra internationale industrikonglomerater til små og mellemstore virksomheder, der udfylder en nøglerolle i det danske erhvervsliv. I den offentlige debat omtales de små og mellemstore virksomheder ofte som en stor ensartet masse. Men de små og mellemstore virksomheder er ikke en homogen gruppe med ens behov, og alle svarene for, hvordan de skaber vækst, ligger ikke samlet ét sted. Nogle virksomheder er meget højteknologiske, andre er mindre virksomheder med behov for at forbedre deres produktivitet og forretningsmodeller, mens service og transportvirksomheder ofte har behov for at optimere processer.

De mange forskellige karakteristika betyder, at det i nogle tilfælde vil være universiteter, der er de rigtige at samarbejde med, mens det i andre tilfælde vil være mere logisk at samarbejde med andre. Et samarbejdstilbud, blandt mange, vil man fremover finde hos DTU Diplom, som har ambitioner og konkrete idéer til at fremme den praksisnære innovation og skabe grundlag for et langt stærkere samarbejde med små og mellemstore virksomheder. Med andre ord er der behov for at skelne klarere mellem, hvem den enkelte virksomhed får mest ud at samarbejde med. Og der er behov for at lave specifikke modeller, der passer til behovet i den enkelte virksomhed.

Kupon er en håndsrækning
Udviklingen af den toptunede forretningsmodel, superproduktet, den forbedrede produktivitet, de bæredygtige løsninger, som sker i samarbejdet mellem videninstitutioner og virksomheder, er alle redskaber, der kan give de små og mellemstore virksomheder en fordel på det internationale marked.

Men det er ofte svært for de små og mellemstore virksomheder at finansiere usikre udviklingsprojekter, der kan give dem præcis den afgørende fordel på markedet. Heldigvis har de små og mellemstore virksomheder nu fået mulighed for at søge de udvidede videnkuponer, der er et redskab, som skal støtte op om små og mellemstore virksomheders innovation i samarbejde med en videninstitution. Samarbejdet kan godt betale sig.

En undersøgelse som konsulentvirksomheden Damvad gennemførte i 2012 viste, at danske virksomheder, som samarbejder med DTU - målt over en seksårig periode - har en produktivitetsudvikling, der gennemsnitligt er 10 procent højere end sammenlignelige virksomheder, som ikke samarbejder med DTU. Invitationen til endnu flere samarbejder står åben. Vores håb og opfordring er, at så mange så muligt vil bruge videnkuponerne til at opsøge ny viden, der passer til netop deres behov, så deres vækstpotentialer kan forløses i endnu højere grad.

Forrige artikel Ønskes: Masteruddannelser som matcher behovet Ønskes: Masteruddannelser som matcher behovet Næste artikel Farvel til struktur, der fastholder Farvel til struktur, der fastholder