Genlæs debatten om de nye forskningsordførere

DEBAT: I den sidste måned har Forskningsdebatten sat fokus på de nye forskningsordførere. Genlæs alle indlæggene her.

Hvad vil de nye forskningsordførere?

PRÆSENTATION: Folketingets nye forskningsordførere sætter den kommende måned fokus på, hvad de ser som de vigtigste udfordringer og satsningsområder på forskningsområdet. Mød panelet her.

Bragt 3. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

V: Kommercialiser forskningen

DEBAT: De videregående uddannelser skal orienteres imod arbejdsmarkedets behov, så de bliver mere samfundsrelevante og skaber værdi og innovation ude i virksomhederne, mener Anni Matthiesen (V), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 3. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

S: Hvor er regeringens ambitioner?

DEBAT: Innovation er en helt central del af løsningen på fremtidens udfordringer. Så det er meget ærgerligt, at regeringen mangler ambitioner på området, mener Mette Reissmann (S), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 3. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

K: Fremdriftsreformen må ikke være en hæmsko

DEBAT: Det er helt rigtigt at stille krav til de studerende. Men problemerne løser ikke sig selv, og det kræver, at fremdriftsreformen kigges efter i sømmene, skriver uddannelses- og forskningsordfører Mai Mercado (K).

Bragt 3. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

EL: Plads til den frie, uforudsigelige forskning

DEBAT: Fremtiden for dansk forskning er i fare. Forskerne skal ikke druknes i administration, men skal have anerkendelse og tillid, skriver Eva Flyvholm (EL), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 3. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

Alternativet: Forskningsmidler skal understøtte bæredygtig omstilling

DEBAT: Den måde, vi bruger forskningsmidler, bør afspejle, hvad det er for et samfund, vi gerne vil have. Derfor bør flere forskningsmidler målrettes initiativer og projekter, der fremmer iværksætteri, innovation og grøn omstilling, mener Torsten Gejl, Alternativets uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 10. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

DF: Vis tillid til uddannelsesinstitutionerne

DEBAT: Politikerne skal kun have fokus på resultaterne og rammerne og så overlade processer og detailstyring til uddannelsesinstitutionerne og de studerende, mener Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 10. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

R: Pas på den frie forskning

DEBAT: Uddannelses- og forskningsministeren har varslet nedskæringer på de videregående uddannelser og at nedlægge Det Frie Forskningsråd. Det vil forringe mulighederne for fri forskning og vil gøre os fattigere og dummere, mener Ida Auken (R), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 10. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

SF: Giv grønt lys til mere energiforskning

DEBAT: At skære på området for grøn omstilling er ikke løsningen. Vi skal gribe chancen, udnytte efterspørgslen og danne ramme for en bæredygtig fremtid, skriver SF's uddannelses- og forskningsordfører, Jacob Mark.

Bragt 10. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

S: Esben Lunde Larsen er paradoksernes minister

DEBAT: Forsknings- og uddannelsesminister Esben Lunde Larsen (V) er kommet med flere selvmodsigende udtalelser i løbet af sin korte ministertid. Og det kan meget nemt komme til at forfølge ham fremover. Det mener Mette Reissmann (S), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 17. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

V: Rummet skal forbedre Jorden

DEBAT: Der er brug for en samlet og koordineret tilgang til rummet i Danmark, fordi det bl.a. vil skabe mere vækst og udvikling. Det skriver Anni Matthiesen (V), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 17. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

EL: Fremtidens forskning er fri, grøn og demokratisk

DEBAT: Det er vigtigt, at forskningen er fri fra politiske og økonomiske interesser, ellers risikerer vi, at den ikke bliver visionær og eksperimenterende, skriver Eva Flyvholm (EL), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 17. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

LA: Beskyt den frie og kritiske tanke

DEBAT: Lovgivningen omkring universiteterne hæmmer den frie forskning for meget. Selvom det bliver svært, vil Liberal Alliance fortsat kæmpe for at beskytte den frie og kritiske tanke. Det skriver partiets uddannelses- og forskningsordfører, Henrik Dahl.

Bragt 17. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

LA: Forskningsledelsen er overflødig
DEBAT: Forskningsledelsen har ikke nogen egentlig betydning. Man bør derfor overveje, om man kan gøre erhvervet mere behovsorienteret, så de, der faktisk har behov for en vis ledelse, modtager en. Det skriver Liberal Alliances uddannelses- og forskningsordfører, Henrik Dahl.

Bragt 24. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

R: Uddannelseskvalitet frem for kvantitet
DEBAT: Regeringens bebudede besparelser på uddannelsesområdet går ud over kvaliteten på uddannelserne. Uddannelses- og forskningsministerens udtalelser om, at færre skal tage en lang videregående uddannelse, må derfor ses som en tom gestus. Det skriver uddannelses- og forskningsordfører Ida Auken (R).

Bragt 24. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

DF: Gør forskningen til sin egen
DEBAT: Vi skal have et forskningssystem, der giver plads til alle slags forskning. Derved kan forskningen både blive fri og målrettet til nytte for samfundet. Det mener Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 24. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

SF: Forfølg den gode ide
DEBAT: Fri forskning er forudsætningen for, at vi i Danmark kan pleje vores forskningstalenter og samtidig sikre diversitet i forskningen, mener SF’s forskningsordfører, Jacob Mark.

Bragt 24. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

Alternativet: Styrk den grønne forskning
DEBAT: Danmark er allerede godt på vej med omstillingen til vedvarende energi. Men vi har fortsat store problemer med specielt oplagringen af energien, skriver Torsten Gejl, Alternativets uddannelses- og forskningsordfører.

Bragt 24. september 2015 – læs indlægget her

--------------------

Forrige artikel Professionshøjskolerne: Klar til flere studerende Professionshøjskolerne: Klar til flere studerende Næste artikel DTU Space: Lav en koordineret og prioriteret rumindsats DTU Space: Lav en koordineret og prioriteret rumindsats