Stort flertal: Der er for mange forbrugermærker

MÆRKER: 85 procent af danskerne mener ifølge en ny meningsmåling, at der er for mange forbrugermærker.

Det er blot fire af de mange fødevare- og forbugermærkninger, der i dag findes på varerne i de danske butikker. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er der i alt 49 mærker, og det er alt for mange, mener et stort flertal af danskerne.

Ifølge en meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget | Fødevarer i dagene 30. august til 4. september, mener omtrent 85 procent af de 1.314 adspurgte, at der er for mange forbrugermærker. 10 procent mener ikke, at der er for mange, mens fire procent er i tvivl.

Støtter regeringens målsætning
Målingen kommer, få uger efter at regeringen lancerede sit forbrugerpolitiske eftersyn, "Trygge forbrugere - Aktive valg". Her slog erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) fast, at et af hovedmålene med eftersynet var at granske junglen af forbrugermærker. Ifølge regeringen er det umuligt for forbrugerne at gennemskue, om mærkerne rent faktisk lever op til det, som de lover.

Login