Sådan kan fødevaresektoren skabe vækst

VÆKSTTEAM: Der er brug for en målrettet indsats fra politikerne og erhvervet, hvis den danske fødevaresektor skal udvikle sig og skabe nye job og vækst. Det er meldingen fra regeringens vækstteam på fødevareområdet, som senere på måneden er klar med sine anbefalinger.

Hvis den danske fødevaresektor skal have del i væksten på det globale fødevaremarked, er der brug for en både målrettet og ambitiøs indsats fra politikernes og erhvervets side. Det er meldingen fra Arla Foods' koncernchef, Peder Tuborgh, der tirsdag stod i spidsen for det sidste møde i regeringens vækstteam på fødevareområdet.

Den danske fødevareklynge eksporterer i dag for 140 milliarder kroner årligt, og det udgør samlet set godt en fjerdel af den samlede danske eksport. Men efterspørgslen efter fødevarer er stigende i vækstmarkeder som Asien, Sydamerika og Mellemøsten, og hvis de danske virksomheder formår at spille deres kort korrekt, kan eksporten stige til mellem 170 og 190 milliarder kroner årligt.

De endelige anbefalinger vil blive præsenteret for erhvervs- og væsktminister Annette Vilhelmsen (SF) 25. april i år. Men ifølge vækstteamets foreløbige anbefalinger, som Altinget | Fødevarer har fået indsigt i, skal der sættes ind på fem forskellige områder, hvis den danske fødevaresektor skal udvikle sig og skabe mere vækst:

Login