Nyt initiativ skal mindske madspild i REMA 1000

MADSPILD: Nu vil REMA 1000 bruge endnu stærkere lokkemidler for at få kunderne til at købe varer, hvor holdbarhedsdatoen snart udløber. Tydeligere skiltning i butikkerne skal sikre, at mindre mad ryger i de store skraldespande i butikkernes baggårde.

Datovarerne sælger de allerede til nedsatte priser, men REMA 1000 håber på at kunne mindske madspildet i butikkerne yderligere med det nye system, der er inspireret af en lignende ordning hos en af verdens største supermarkedskæder Tesco.

"Vi vil sætte fokus på problemet med datovarer og vende det til noget positivt ved at indføre tydeligere skiltning på hylderne og karakteristiske mærkater på varerne. Vores købmand forsøger i forvejen at sælge datovarer til stærkt nedsatte priser og sætte gule mærkater på, men nu vil vi systematisere salget på en måde, der hjælper forbrugerne og samtidig bidrager til at reducere madspildet," siger Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør i REMA 1000, til Food Supply.

De andre halter efter
Initiativet er ikke det første, supermarkedskæden indfører for at mindske madspildet i butikkerne. Tilbage i 2008 afskaffede kæden mængderabatter, og siden efteråret har REMA 1000 haft vægtafregning på udvalgte grøntsager i en prøveperiode, fordi kunderne ellers går uden om de små grøntsager.

Login