For 30 år siden fandt økologien vej til hylderne. Nu skal markedet tage endnu et økologisk skridt frem

Forbrugerne vælger i stigende grad de dyre økologiske varer fra, og supermarkederne står tøvende i startboksen og er klar til at skrue op for de økologiske tilbud. Nu har de brug for det sidste skub, skriver Thomas Roland. 

I disse uger for præcis 30 år siden begyndte tidsregningen. September 1993 kalder vi i Coop for økologiens år 0. Det var dengang, vi valgte at udsætte de økologiske fødevarer for alle de markedskræfter, som et supermarked har kontrol over. SuperBrugsen bragte økologien fra en fin succes i sjællandske bybutikker til et gennembrud i hele landet.  

Vi kunne sætte prisen ned og udbrede økologien, blandt andet fordi nogle avlere var ved at brænde inde med et større parti økologiske grøntsager. Og fordi de første rent økologiske mejerier udfordrede Kløver Mælks næsten-monopol på økologisk mælk i dele af Danmark.  

Og selvfølgelig fordi vi troede på, at den økologiske tidsalder var på vej. Forbrugerne tog flot imod, og over hele landet prøvede mange for første gang at købe økologi i en almindelig dagligvarebutik.  

Login