Hul igennem for nøglehulsmærket

MÆRKNING: På under et år har halvdelen af danskerne taget nøglehulsmærket til sig som en hjælp til et sundere valg, viser en ny undersøgelse.

Ifølge en ny undersøgelse fra Fødevareministeriet er 57 procent af danskerne helt klar over, hvad mærket står for, og halvdelen mener, at det hjælper dem med at finde den sunde vej gennem indkøbscenteret. Denne nyhed glæder Eva Kjer Hansen, fordi tanken bag nøglehulsmærket netop var at hjælpe forbrugeren med at skelne mellem sundt og usundt i en ofte travl hverdag.

"Det lille, grønne nøglehul viser nemlig den nemme vej til et sundere valg. Og den nye undersøgelse viser, at både forbrugere og butikker har taget mærket til sig," siger ministeren i en pressemeddelelse.

Flere og flere nøglehuller på markedet
Siden Fødevareministeriet lancerede kampagnen Hvad har du i posen? i oktober 2009, er det blevet mere almindeligt at støde på mærket i butikkerne, hvor det sidder på over 400 færdigpakkede fødevarer. Regeringen arbejder nu på at udbrede mærket til også at omfatte restauranter.

Login