DF beskylder Fødevarestyrelsen for "elendig indsats"

KOSTRÅD: DF vil have fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) til at reagere på, at kun få danskere bruger de officielle kostråd. Styrelsen har gjort et elendigt job, lyder kritikken.

Dansk Folkepartis fødevareordfører, Jørn Dohrmann, kritiserer Fødevarestyrelsens evne til at kommunikere de officielle kostråd ud til befolkningen. Eva Kjer Hansen er ikke enig i den hårde kritik, men hun er åben over for nye forslag.

Kritikken kommer på baggrund af en undersøgelse foretaget af analysebureauet A&B for Altinget, der viser, at over 50 procent af danskerne svarer nej, når de bliver spurgt, om de lever efter Fødevarestyrelsens otte officielle kostråd - kun 30 procent svarer bekræftende (se artikel).

Et elendigt job
Jørn Dohrmann er bestemt ikke tilfreds med resultatet, og han mener, at informationskampagnerne, der skulle vejlede danskerne, har fejlet.

"Den måde, man gør det på, er fuldstændig forkert. Det nytter ikke noget, at man bare giver mere af samme medicin, hvis man ikke har styr på, hvilke budskaber folk modtager. Det job, de har gjort indtil nu, det har ikke været godt nok - det har været elendigt."

Eva Kjer Hansen mener, at kritikken af Fødevarestyrelsen er alt for hård.

"Det er jeg simpelthen uenig i. Jeg synes, at der kører en række gode kampagner. Hvis han synes, at der skal mere til, så må han jo foreslå, hvad det konkret er, vi skal have mere af. Jeg synes, at der bliver taget mange gode initiativer, og jeg synes også, vi kan se, at det rent faktisk nytter noget."

Kræver handling nu
Jørn Dohrmann mener, at man skal lave bredere initiativer og kigge efter alternative strategier, såsom at lave konkurrencer og bedre internetvejledninger, at være mere opsøgende i butikkerne og forpligte virksomhederne i højere grad. Han vil nu have ministeren til at skride ind og finde ud af, om man kommunikerer på den rigtige måde.

"Et eller andet skal der ske, for det resultat, de har leveret indtil nu, kan vi mildest talt ikke være tilfredse med. Derfor bør det også have konsekvenser, og ministeren bør rette op på det her. Vi kan ikke have, at vi hælder en masse penge ud, når det ikke giver nogen effekt."

Eva Kjer Hansen advarer mod at se for sortsynet på kampagnerne, men understreger, at hun gerne vil have input, hvis pengene kan gives bedre ud.

"Jeg er åben over for at drøfte nye initiativer og gerne spøjse ideer til, hvordan vi kan skabe en yderligere bevidsthed hos danskerne. Vi kører jo løbende kampagner, så derfor er der alle muligheder for at melde ind med, hvad man gerne ser gjort. Jeg tror, at både jeg, men også Fødevarestyrelsen, kun vil hilse gode bud velkomne."

Strategien skal revurderes
Også Enhedslisten og Socialdemokraterne finder undersøgelsens resultater bekymrende. Per Clausen (EL) er enig i, at man er nødt til at revurdere kommunikationsstrategien.

"Man skal gennemgå sin information for at se, om det overhovedet har det rigtige indhold i forhold til de målgrupper, man forsøger at ramme. Til dem, der ikke umiddelbart interesserer sig for problemstillingen, skal man måske bruge nogle andre redskaber," siger Per Clausen.

Han understreger, at det for nogle grupper i samfundet ikke er et spørgsmål om oplysning, men mere at understøtte de råd, man giver, med økonomiske stimulanser, som gør det mere attraktivt at vælge sundt.

Socialdemokraterne ønsker ligeledes, at der bruges flere penge på en målrettet indsats mod bestemte udsate grupper. Fødevareordfører Bjarne Laustsen (S) mener, at der er behov for en målrettet kommunikationsindsats, og at en del af løsningen er en bedre sundhedsmærkning af fødevarer.

Login