Arla rammes atter af karikaturkrise

KORT NYT: Mejerigiganten Arla Foods mærker nu nedgang i salget på markederne i Mellemøsten.

Dønningerne efter genoptrykningen af Muhammedtegningerne kan nu måles i mejerigiganten Arlas salgsstatistikker på det mellemøstlige marked.

Ifølge koncernkommunikationschef, Astrid Gade Nielsen, har selskabet endnu ikke noget konkret tal på de tab, der i øjeblikket indkasseres, men salget er visse steder i Mellemøsten for nedadgående.

"Det er overalt i regionen tegn på tilbageholdenhed flere steder, mens man andre steder stadig køber produkterne. Det er i øjeblikket et meget uklart billede, så det er svært for mig at sidde og pege lande ud.

Men det generelle indtryk er, at der i regionen er visse steder, hvor der har været direkte opfordringer til boykot og andre steder nævner man ikke sagen," siger kommunikationschefen til Berlingske.

Netop fordi billedet endnu er uklart, vil Astrid Gade Nielsen ikke løfte sløret for Arlas strategi - eksempelvis hvorvidt mejerigiganten som ved den første Muhammedkrise vil kaste sig ud i en charmeoffensiv overfor de mellemøstlige forbrugere.

"Som sagt, lige nu er det uklart, hvordan det her udvikler sig - og det er det, vi registrerer, og vi vurderer situationen meget tæt og er selvfølgelig bekymrede, fordi det udvikler sig i de områder, hvor man viser tilbageholdenhed," siger hun.

Login